شرکت Africa Finance Corp. (AFC) قصد دارد طی ماههای آینده مناقصهای برای انتخاب پیمانکاران ساخت خط ریلی جدیدی میان منطقهی غنی از مس در زامبیا و خط موجودی که به بندر لوبیتو (Lobito) در آنگولا منتهی میشود، برگزار کند.
به گفتهی «سامایلا زوبایرو»، رئیس این نهاد مالی، این مناقصه در سه بخش برگزار خواهد شد. او در مصاحبهای در واشنگتن اعلام کرد که عملیات اجرایی پروژه از سال آینده آغاز میشود و قراردادها شامل ساخت خطوط ریلی در آنگولا و زامبیا، همچنین تأمین تجهیزات و سامانههای مورد نیاز خواهد بود.
اتصال ریلی جدید زامبیا به لوبیتو نخستین پروژه بزرگ راهآهن این کشور از دهه ۱۹۷۰ خواهد بود، زمانی که چین با تأمین مالی و کمک فنی، خط ریلی تانزانیا-زامبیا (Tazara) را احداث کرد.
این پروژه در بحبوحهی رقابت فزایندهی ژئوپولیتیکی برای دسترسی به مواد معدنی حیاتی آفریقا در حال شکلگیری است. در حالی که ایالات متحده از پروژهی کریدور لوبیتو حمایت میکند، چین نیز در حال اجرای برنامهای ۱.۴ میلیارد دلاری برای بازسازی خط تازارا است.
پروژهی موسوم به کریدور لوبیتو (Lobito Corridor) با هدف تسهیل صادرات فزایندهی مس از زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو به بازارهای جهانی طراحی شده است و در عین حال، فرصتهای شغلی جدیدی در صنایع محلی از جمله کشاورزی ایجاد خواهد کرد که از توسعهی زیرساختها سود میبرند.
زوبایرو گفت جمعیت جوان آفریقا روزبهروز نسبت به کمبود فرصتهای شغلی بیتابتر میشوند و قاره در رقابتی جدی برای ایجاد اشتغال قرار دارد.
او افزود:
جهان باید درک کند که به نفع خودش است با ما همکاری کند تا فرصتهای شغلی ایجاد شود، زیرا وجود ۴۰۰ میلیون نفر بدون شغل تنها خطری برای آفریقا نیست، بلکه تهدیدی برای کل جهان به شمار میآید.
نظر: