صادرات الماسهای تراشخورده هند در سال مالی ۲۰۲۴/۲۵ که در ماه مارس پایان یافت، به پایینترین سطح خود در تقریباً دو دهه اخیر رسید. یک نهاد پیشرو در صنعت جواهرات روز دوشنبه اعلام کرد که علت این کاهش، افت تقاضا از سوی ایالات متحده و چین بوده است.
هند بزرگترین مرکز تراش و پرداخت الماس در جهان است و ۹۰ درصد از الماسهای فرآوریشده دنیا در این کشور انجام میشود. اما این صنعت به شدت تحت تأثیر نوسانات اقتصادی، بهویژه در آمریکا که بزرگترین بازار آن است، قرار دارد.
طبق بیانیه شورای توسعه صادرات جواهرات و سنگهای قیمتی هند (GJEPC)، صادرات الماسهای تراشخورده که معمولاً نزدیک به نیمی از صادرات کلی سنگهای قیمتی و جواهرات را تشکیل میدهد، نسبت به سال قبل ۱۶.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۳.۳ میلیارد دلار رسید.
این افت باعث شد صادرات کلی سنگهای قیمتی و جواهرات نیز با کاهش ۱۱.۷ درصدی به ۲۸.۵ میلیارد دلار برسد، که پایینترین سطح در چهار سال گذشته است؛ در حالی که در سال قبل این رقم ۳۲.۲۸ میلیارد دلار بود.
تقاضای کمتر برای الماسهای تراشخورده باعث شد تا فرآوریکنندگان هندی واردات الماس خام را نیز ۲۴.۳ درصد کاهش دهند و به ۱۰.۸ میلیارد دلار برسانند.
با این حال، GJEPC اعلام کرد که صادرات سنگهای قیمتی و جواهرات در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۱ درصد افزایش یافته و به ۲.۵۶ میلیارد دلار رسیده است، چرا که صادرکنندگان تلاش کردند تا قبل از اعمال تعرفههای اعلامشده از سوی آمریکا، محمولههای خود را ارسال کنند.
رئیسجمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، در ابتدا قصد داشت از ۹ آوریل تعرفهای ۲۷ درصدی بر واردات کالاهای هندی اعمال کند که بخشی از طرح تعرفهای علیه دهها کشور بود، اما بعداً اعلام کرد که اجرای این تصمیم را به مدت ۹۰ روز به تعویق میاندازد.
شاوناک پاریخ، نایبرئیس GJEPC گفت: «خریداران آمریکایی در ماه مارس قبل از اجرایی شدن تعرفهها سفارشهای خود را تکمیل کردند. صادرکنندگان هندی هم با عجله سفارشهای آمریکا را زودتر ارسال کردند تا با هزینههای اضافی روبهرو نشوند.
یکی از صادرکنندگان بزرگ مستقر در بمبئی به خبرگزاری رویترز گفت که صادرات سنگهای قیمتی و جواهرات هند بعید است امسال بهبود یابد، چرا که تعرفههای آمریکا بازارهای جهانی را مختل کرده و اعتماد خریداران را تضعیف کرده است.
نظر: