طبق اسناد و منابع مطلع که به رویترز گفتهاند: اتحادیه اروپا، در تلاش برای توسعه یک مکانیزم خرید مشترک به ارزش ۹ میلیون یورو برای مواد معدنی حیاتی و انرژی، در حال انتخاب از بین هشت پیشنهاددهندهای است که برای توسعه این پلتفرم رقابت میکنند.
هدف این اتحادیه از تجمیع سفارشات خرید این است که به شرکتکنندگان قدرت بیشتری برای دستیابی به معاملات و قیمتهای مطلوبتر برای مواد معدنی حیاتی بدهد؛ موادی که برای گذار به انرژیهای سبز ضروری هستند و در بازارهای کمعمق و غیرشفاف غالباً تحت تسلط چین مبادله میشوند.
یک منبع از اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت این اتحادیه قصد دارد تا پایان سال قرارداد را امضا کند و بخشهایی از پلتفرم برای محصولات فردی را اوایل سال آینده توسعه دهد.
طبق اسناد مشاهده شده توسط رویترز، برنده مناقصه حدود ۹ میلیون یورو برای راهاندازی و تحویل پلتفرم به اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.
هشت پیشنهاددهنده شامل گروههای مشاورهای بزرگ مثل Deloitte و PricewaterhouseCoopers (PwC) هستند که هر دو از اظهار نظر خودداری کردند.
شرکتهای آلمانی Metalshub و Enmacc پیشنهاد مشترکی ارائه دادهاند و به رویترز گفتند که قصد دارند از پلتفرمهای معاملاتی موجود خود برای فلزات و انرژی برای پروژه اتحادیه اروپا استفاده کنند.
جوآنا برنزل، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت که یک مشاوره آنلاین با ۶۶ پاسخ نشاندهنده حمایت صنعتی از این طرح است.
او افزود: «به طور کلی، این نظرسنجی نشاندهنده حمایت گسترده از ایجاد پلتفرم تجمیع تقاضا و تطبیق برای مواد خام استراتژیک است.»
مقامات اتحادیه اروپا در حال عجله برای توسعه این طرح هستند که یکی از عناصر کلیدی قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا (CRMA) است و تحت دستور رئیس کمیسیون، اورزولا فون در لاین، قرار دارد.
یکی دیگر از منابع گفت: «این طرح یک الزام از بالاترین سطح است. فون در لاین ... خواستار سرعت عمل است.»
CRMA که از ماه مه اجرایی شد، با هدف افزایش تولید داخلی و فرآوری مواد معدنی حیاتی و کاهش وابستگی به چین طراحی شده است.
زنجیره تأمین موجود
با این حال، برخی از کاربران احتمالی میگویند که زنجیره تأمین مواد کلیدی مانند لیتیوم و کبالت برای باتریهای خودروهای الکتریکی را قبلاً در اختیار دارند.
کارول بدنارک، مشاور مواد خام در انجمن صنعت خودروسازی آلمان (VDA) گفت: «شرکتهای بزرگ که زنجیره تأمین خود را برای مواد خام حیاتی مانند مواد خام باتری ایجاد کردهاند، به احتمال زیاد از این پلتفرم استفاده نخواهند کرد.»
وی افزود که این پلتفرم میتواند برای تأمین مواد تایید شده به عنوان پایدار یا مواد خاصی مانند ژرمانیوم و گالیوم مفید باشد.
انجمن تامینکنندگان خودروی اسپانیا نیز این طرح اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی کرد اما به خطرات بالقوه آن اشاره کرد.
کارولینا لوپز، رئیس بخش پایداری این گروه، به رویترز گفت: «تأمینکنندگان خودروسازی معمولاً مواد خام فرآوریشده با گریدهای بسیار خاص را تهیه میکنند که نیاز به تایید دارند، و این مسئله تجمیع تقاضا را دشوارتر میکند.»
وینسنت یانگ، مدیرعامل شرکت تایوانی سازنده باتری ProLogium Technology Co، گفت که تأمینکنندگان مواد کاتدی آنها قبلاً با تولیدکنندگان مواد معدنی قراردادهای خرید امضا کردهاند.
ProLogium که مرسدس-بنز در آن سرمایهگذاری کرده است، قصد دارد در سال ۲۰۲۷ یک کارخانه ۵.۲ میلیارد یورویی در فرانسه برای تولید نسل جدید باتریهای خودروهای الکتریکی راهاندازی کند.
یانگ و دیگر منابع صنعتی گفتند که هر پلتفرمی باید از دادههای مربوط به جزئیات درخواستهای هر خریدار محافظت کند، زیرا این اطلاعات میتواند اسرار تجاری را فاش کند.
مواد معدنی و انرژی؟
اتحادیه اروپا مواد معدنی حیاتی - که برای گذار به انرژیهای پاک در خودروهای الکتریکی و توربینهای بادی حیاتی هستند - را به عنوان یک بخش کلیدی برای تقویت در نظر گرفته است، زیرا این اتحادیه به دنبال دستیابی به کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ است.
به گفته چندین منبع صنعتی؛ ترکیب ۱۷ ماده معدنی حیاتی با گاز طبیعی و هیدروژن در یک پلتفرم کارساز نخواهد بود، زیرا بازارها بسیار متفاوت هستند.
این سیستم جدید بر اساس پلتفرم خرید مشترک گاز، AggregateEU، که در طول بحران انرژی سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد، الگوبرداری شده است.
اتحادیه اروپا میگوید این پلتفرم موفق بوده است، اما گزارشی از دادگاه حسابرسان اروپا کارایی این پلتفرم را زیر سوال برده است.
نظر: