چین تولید بی‌سابقه آلومینیوم خود را با توجه به تامین برق کافی تا پایان سال ادامه خواهد داد.

انتظار می‌رود که تولید ملی آلومینیوم در سه‌ماهه چهارم سال نسبت به سال گذشته ۳٪ افزایش یابد و به ۱۱ میلیون تن برسد. این پیش‌بینی بر این اساس است که کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان برای اولین بار در چهار سال اخیر با توجه به وجود منابع برق کافی از کاهش تولید جلوگیری خواهند کرد.

 

کارخانه‌های ذوب چین که نیمی از تولید آلومینیوم جهان را تشکیل می‌دهند، در ماه آگوست ۳.۶۹ میلیون تن آلومینیوم تولید کردند که رکورد جدیدی است. پیش‌بینی می‌شود در ماه سپتامبر تولید اندکی کاهش یابد اما تا دسامبر مجدداً به ۳.۷۲ میلیون تن برسد.

 

با وجود کندی در اقتصاد، تقاضا همچنان به دلیل کاربردهای آلومینیوم در انرژی پاک و انتقال برق قوی باقی مانده است. اما تولید آلومینیوم نیاز به مقدار زیادی برق دارد. در استان یون‌نان که ۱۲٪ از تولید چین را به خود اختصاص می‌دهد، کارخانه‌های ذوب به برق آبی وابسته‌اند که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی محدود شده بود.

 

امسال با وجود تغییرات اقلیمی، بارندگی‌های سنگین باعث شده است که مخازن آب برای ماه‌های خشک زمستان پر بمانند. تولید برق آبی در هشت ماه اول سال ۲۲٪ افزایش یافته و به ۸۸۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. چین همچنین ذخایر زیادی از زغال سنگ، سوخت اصلی خود، ایجاد کرده است که خطر قطعی برق در دیگر کارخانه‌های ذوب را کاهش می‌دهد.

 

در عین حال، دولت چین هفته گذشته اعلام کرد که این کشور ذخایر کافی زغال سنگ برای تامین گرمای مورد نیاز در ماه‌های سردتر دارد. به گفته خبرگزاری رسمی شینهوا، در یون‌نان مقامات محلی تامین برق برای کارخانه‌های ذوب آلومینیوم را در زمستان و بهار محدود نخواهند کرد.

 

با وجود این، چین از این تولید اضافی استقبال خواهد کرد. بازار آلومینیوم به دلیل افزایش مصرف از سوی خودروهای الکتریکی و انرژی خورشیدی همچنان فشرده خواهد بود. به گفته لی جیهویی، تحلیل‌گر SMM، این امر قیمت‌ها را که در ماه مه به بالاترین سطح دو سال اخیر رسیدند، در سطح بالایی نگه خواهد داشت.

 

رشد تولید در سال آینده به ۲٪ کاهش خواهد یافت، زیرا چین به سقف ظرفیت ۴۵ میلیون تنی خود نزدیک می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، تولید چین تا پایان سال ۲۰۲۴ با ۳.۹٪ افزایش به ۴۳.۱ میلیون تن خواهد رسید.

نظر:

پاسخ: