دو شرکت بزرگ استخراج سنگ آهن جهان، با وجود کاهش سرعت اقتصادی چین، تولید خود را افزایش دادند

دو معدن بزرگ سنگ آهن جهان، ریوتینتو و واله SA، تولید خود را در سه‌ماهه گذشته افزایش دادند، حتی در شرایطی که تقاضا از چین به دلیل بحران املاک حل‌نشده این کشور با چالش‌هایی مواجه است.

 

تولید ریوتینتو در سه‌ماهه سوم حدود ۱٪ نسبت به سال قبل افزایش یافت، در حالی که واله از برآوردها پیشی گرفت و بیشترین حجم تولید خود از اواخر سال ۲۰۱۸ را به دست آورد. این افزایش تولید قبل از فاجعه فروپاشی سد در برزیل بود که باعث اختلالات طولانی‌مدت شد.

 

تقاضای سنگ آهن در چین، بزرگترین خریدار این ماده، به دلیل رکود در بخش املاک، که به شدت به فلزات نیاز دارد، در معرض خطر است. با این حال، این کاهش تا حدی توسط بخش‌هایی از صنعت تولید و همچنین افزایش صادرات فولاد جبران شده است. قیمت آتی سنگ آهن امسال تقریباً یک‌چهارم کاهش یافته است زیرا عرضه از تقاضا پیشی گرفته است.

 

ریوتینتو در گزارش تولید خود اعلام کرد: «بهبود اقتصادی چین ناهمگون بوده و باعث شده است که حمایت‌های بیشتری از سوی دولت برای حفظ رشد اقتصادی انجام شود. با انتقال اقتصاد از بخش املاک به بخش‌های جدید رشد، تقاضا برای کالاها بیشتر به تولیدات پیشرفته مانند خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌های برق متکی خواهد شد.»

 

بزرگترین معدن‌کاران سنگ آهن جهان همچنان در حال افزایش عرضه‌های خود هستند، با توجه به اینکه عملیات‌های بزرگ آن‌ها با هزینه‌های هر تن بسیار کمتر از سطح فعلی قیمت‌ها حفظ می‌شود. گروه BHP، سومین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن، نیز قرار است این هفته گزارش تولید فصلی خود را منتشر کند.

 

تولید واله در این سه‌ماهه به ۹۱ میلیون تن رسید که از تولید معادن ریوتینتو در منطقه پیلبارا که ۸۴.۱ میلیون تن بود، بیشتر است. ریوتینتو پیش‌بینی تولید سالانه خود را بین ۳۲۳ تا ۳۳۸ میلیون تن حفظ کرد، در حالی که واله گفت انتظار دارد تولید خود را بین ۳۲۳ تا ۳۳۰ میلیون تن نگه دارد.

 

تحلیلگران جفریز اعلام کردند که «فشارهای هزینه‌ای در پیلبارا همچنان یک چالش کوچک برای ریوتینتو است». سنگ آهن باید یک تجارت بزرگ و کم‌توجه برای واله باشد.

 

سهام ریوتینتو در سیدنی در ساعت ۱:۴۴ بعدازظهر ۱.۸٪ کاهش یافت.

 

اقدامات حمایتی

 

دنیای کالاها با دقت در انتظار اقدامات بعدی چین برای حمایت از اقتصاد در حال کندی خود است و همه نگاه‌ها به بیانیه وزیر مسکن چین در روز پنجشنبه است که احتمالاً جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های مقابله با رکود بخش مسکن ارائه خواهد کرد. انتظار می‌رود که تقاضای فولاد در چین امسال ۳٪ کاهش یابد.

 

در همین حال، تولید مس ریوتینتو در این سه‌ماهه ۱٪ کاهش یافت، در حالی که تولید بوکسیت ۸٪ افزایش و تولید آلومینیوم ۲٪ کاهش داشت.

 

ریوتینتو همچنین اعلام کرد که تقاضای انباشته مس در چین در سه‌ماهه سوم بازگشته است، زیرا تولیدکنندگان به دلیل قیمت‌های بالا در دوره قبلی از خرید خودداری کرده بودند. تقاضا در سایر نقاط جهان متغیر بود، به‌طوری که عملکرد قوی در آسیا با ضعف در اروپا جبران شد.

 

ریوتینتو تولید در بخش‌های سنتی سنگ آهن و مس خود را افزایش می‌دهد. بزرگترین پروژه آن معدن سنگ آهن سیماندو در گینه است که سال آینده اولین تولید خود را تحویل خواهد داد و به سرعت به ۶۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

 

این شرکت لندنی همچنین اعلام کرد که پروژه ۲ میلیارد دلاری Western Range آن در منطقه پیلبارا ۸۰٪ تکمیل شده است. ریوتینتو در حال بررسی پنج پروژه دیگر است که ۴۰ میلیون تن دیگر به عرضه اضافه خواهد کرد.

 

اگرچه سنگ آهن همچنان حدود دوسوم درآمد ریوتینتو را تشکیل می‌دهد، اما این گروه به دنبال تنوع‌بخشی به دیگر کالاها از جمله لیتیوم است. اوایل این ماه، این شرکت اعلام کرد که با تصاحب ۶.۷ میلیارد دلاری Arcadium Lithium Ltd. دوباره به معاملات پس از بیش از یک دهه بازگشته است.

نظر:

پاسخ: