الماس‌های آنگولا تحت تحریم نیستند، اما ارتباط با روسیه مانع است

 

شرکت دولتی تولید الماس آنگولا اعلام کرد که برخی مشتریان به خاطر همکاری‌اش با شرکت آلومینیوم روسیه، Alrosa PJSC، دچار تردید شده‌اند، اما تأکید کرد که تولیداتش تحت تحریم‌های غربی قرار ندارد.

 

غول الماس روسی، Alrosa، 41 درصد از عملیات کاتکا در آنگولا را در اختیار دارد که همچنین مالک بیش از نیمی از معدن لوئله نیز می‌باشد. شرکت Endiama Mining SA، که متعلق به دولت آنگولا است، مالکیت اکثریت هر دو معدن را دارد و بر اساس گفته‌های مدیرعامل آن، خوزه گانگا جونیور، تغییرات مدیریتی برای تقویت کنترل خود ایجاد کرده است.

 

گانگا جونیور در یک مصاحبه در پایتخت آنگولا، لواندا، گفت: "الماس‌هایی که در آنگولا داریم متعلق به ماست."

 

با این حال، وی اذعان کرد که آنگولا "به طور گهگاهی با مشتریان در برخی بازارها دچار مشکلاتی" به خاطر سهم Alrosa در معادن مواجه می‌شود. او از گفتن اینکه آیا آنگولا تحت فشار برای اخراج Alrosa از کاتکا است، خودداری کرد و گفت: "Alrosa هیچ دخالتی در عملیات آنگولا ندارد."

 

گروه هفت کشور توافق کردند که واردات الماس‌های روسی را از ابتدای امسال ممنوع کنند تا توانایی کرملین در تأمین مالی حمله‌اش به اوکراین کاهش یابد. این ممنوعیت در ابتدا شامل تمام واردات الماس‌های خام از روسیه بود، اما از ماه مارس به الماس‌های فرآوری شده در کشورهای ثالث نیز گسترش یافت. Alrosa همچنین از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده است.

 

برای رعایت تحریم‌های گروه هفت، Endiama باید سیستمی برای ردیابی و شناسایی الماس‌هایی که از معادن خود ناشی می‌شوند، راه‌اندازی کند.

 

اصل الماس در ابتدای زنجیره تأمین زمانی که گواهی تحت فرآیند کیمبرلی صادر می‌شود، مشخص است، این فرآیند برای پایان دادن به فروش الماس‌های "خونین" که جنگ‌ها را تأمین مالی می‌کرد، طراحی شده است. اما پس از آن، ردیابی سنگ‌ها می‌تواند دشوار شود.

 

Alrosa به تأسیس هر دو معدن کاتکا و لوئله کمک کرده و همچنان از هر دو عملیات درآمد کسب می‌کند. با این حال، این وجوه در آنگولا نگهداری می‌شود و در حال حاضر نمی‌توان آنها را به روسیه بازگرداند.

 

روسیه اوایل امسال اعلام کرد که Alrosa ممکن است منافع خود در آنگولا را بفروشد زیرا شرکای آن بر این باورند که این سرمایه‌گذاری مانع توسعه کاتکا می‌شود.

 

در ماه مه، دیامانتینو آزودو، وزیر مواد معدنی و نفت آنگولا گفت که همکاری طولانی مدت این کشور با آلروسا "سمی" شده است.

 

Alrosa که تحت کنترل دولت روسیه است، با Anglo American Plc’s De Beers به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس در جهان رقابت می‌کند.

نظر:

پاسخ: