بیش از ۶٪ از هزینه‌های صنعت معدن ناشی از فعالیت‌های متقلبانه است.

گزارشی از شرکت حسابرسی Crowe و مرکز جرم‌شناسی اقتصادی و جرایم سایبری دانشگاه پورتسموث نشان می‌دهد که تقلب حدود ۶.۴٪ از هزینه‌های صنعت معدن را شامل می‌شود. این مطالعه که بر اساس ۲۵ سال تحقیق انجام شده است، تصویری دقیق از گستردگی این فعالیت‌ها ارائه می‌دهد.

 

به طور جهانی، فساد اقتصادی به میزان ۲.۶ تریلیون دلار یا حدود ۵٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی هزینه دارد.

 

طبق این گزارش، هم تحقیقات و هم اقدامات عملی نشان می‌دهند که می‌توان هزینه تقلب را تا ۴۰٪ در مدت ۱۲ ماه کاهش داد. به این ترتیب، اگر هزینه تقلب ۶.۴٪ باشد، می‌توان آن را به کمتر از ۴٪ کاهش داد و در طولانی‌مدت حتی کاهش بیشتری حاصل کرد.

 

این گزارش به چندین مطالعه موردی اشاره می‌کند. شرکت Crowe در یکی از بزرگترین معادن مس جهان برای کاهش فعالانه تقلب و فساد وارد عمل شد. این معدن سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای تأمین کالاها و ملزومات هزینه می‌کند.

 

تحقیقات Crowe نشان داد که ۳۰۰ نفر در فهرست حقوقی وجود نداشتند و ۷.۸٪ از هزینه‌های تأمین مالی سالانه از دست رفته بود. اقداماتی برای حل این مسئله انجام شد که منجر به کاهش ۵۱٪ از زیان‌ها و صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری در سال شد.

 

در مورد دیگری، کارشناسان قانونی که یک شرکت معدن طلا در استرالیا را که در آفریقای غربی فعالیت می‌کرد بررسی کردند، دریافتند که مدیر عملیات در یک طرح فساد دخیل بود. این مدیر از پیمانکارانی که کارهای نامرغوب ارائه می‌دادند و مجوزهای دولتی جعلی صادر می‌کردند، رشوه دریافت کرده بود و این امر منجر به زیان بیش از ۱ میلیون دلاری شد.

 

به گفته Crowe، تقلب و فساد ریسک شهرت شرکت را افزایش می‌دهد و هزینه‌های پنهانی زیادی را به همراه دارد. اکثر تقلب‌ها شامل تراکنش‌های با ارزش کم هستند که شناسایی آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. تلاش‌ها برای مبارزه با تقلب و فساد در صنعت معدن باید بر پیشگیری از تقلب متمرکز شود تا اینکه پس از وقوع آن و متحمل شدن ضرر و زیان، واکنش نشان داده شود.

 

در این گزارش آمده است: «خبر بد این است که هزینه تقلب قابل توجه و در حال افزایش است؛ خبر خوب این است که می‌توان اقداماتی برای کاهش این هزینه انجام داد و همانند هر هزینه دیگری، این موضوع می‌تواند به بهبود سودآوری منجر شود.»

نظر:

پاسخ: