قزاقستان به دنبال جایگاه ویژه‌ای در زنجیره تأمین باتری است.

به گفته وزیر صنعت این کشور در مصاحبه با رویترز، قزاقستان قصد دارد تولید فلزات مورد نیاز برای باتری‌های خودروهای الکتریکی (EV) را افزایش دهد و با صدور صدها مجوز اکتشاف جدید به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در این بخش است.

 

این جمهوری سابق شوروی خود را به عنوان یک تأمین‌کننده قابل اعتماد اکثر مواد اولیه حیاتی که توسط اتحادیه اروپا تعریف شده است، معرفی می‌کند. این در حالی است که روسیه تهدید به محدود کردن صادرات خود کرده و چین نیز کنترل بیشتری بر منابع عناصر کمیاب اعمال می‌کند.

 

قزاقستان توافق‌هایی با اتحادیه اروپا و بریتانیا برای تأمین مواد معدنی حیاتی امضا کرده است.

 

کانات شارلاپایف، وزیر صنعت این کشور، در مصاحبه‌ای این هفته گفت."افراد می‌دانند که قزاقستان بسیار قابل اعتماد است... ما برای مدت طولانی بازارها را تأمین کرده‌ایم"

 

این کشور آسیای مرکزی، نهمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت اما با جمعیت پراکنده، دارای ذخایری از 90 درصد عناصر جدول تناوبی است و در حال حاضر صادرکننده مهم فروآلیاژها، طلا و مس می‌باشد.

 

شارلاپایف گفت که قزاقستان قصد دارد سهم بازار در مواد باتری مانند لیتیم، کبالت، منگنز، نیکل و گرافیت را در میان افزایش تقاضا برای این مواد به دست آورد.

 

قزاقستان در حال حاضر منگنز استخراج می‌کند و سال گذشته فرآوری سولفات منگنز را آغاز کرد و هدف آن است که در نهایت 10 درصد از بازار جهانی این ماده باتری را در دست بگیرد.

 

این کشور همچنین فسفات برای کودها تأمین می‌کند و قصد دارد مواد مورد نیاز برای باتری‌های LFP (لیتیم فرو فسفات) که محبوبیت روزافزونی دارند را فرآوری کند.

 

شارلاپایف، یک بانکدار سابق در سیتی‌گروپ، گفت."گسترش فرآوری فلزات با درجه باتری چیزی است که ما می‌خواهیم توسعه دهیم".

 

"ما در حال حاضر تأسیسات تولیدی داریم، فقط باید دامنه این مواد را گسترش دهیم."

 

تهدید روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این هفته گفت که مسکو باید به دنبال محدود کردن صادرات اورانیوم، تیتانیوم، نیکل و احتمالا سایر کالاها به عنوان واکنش به تحریم‌های غرب باشد.

 

قزاقستان یکی از تأمین‌کنندگان عمده جهانی اورانیوم و تیتانیوم است. این کشور همچنین 2 درصد از ذخایر جهانی نیکل را در اختیار دارد، اما در حال حاضر سهمی ناچیز از تولید جهانی این فلز دارد.

 

قزاقستان هنوز ذخایر لیتیم خود را استخراج نکرده است، اما اکتشافات در حال انجام است.

 

برای تسریع در اکتشاف و توسعه، کابینه این کشور رویه‌های صدور مجوز اکتشاف را ساده‌سازی کرده و آن‌ها را به صورت آنلاین انجام می‌دهد.

 

بر اساس داده‌های این وزارتخانه، این تعداد مجوزهای صادر شده را در سال جاری به 487 در مقایسه با 397 مجوز برای کل سال 2023 افزایش داده است.

 

شرکت‌های معدنی بزرگ درگیر اکتشاف در قزاقستان شامل BHP، Rio Tinto، First Quantum Minerals، Fortescue و Teck Resources هستند.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) ماه گذشته اعلام کرد که سهام شرکتی که در قزاقستان به دنبال گرافیت می‌گردد را خریداری کرده است.

 

اگرچه قزاقستان عضو بلوک‌های اقتصادی و امنیتی تحت رهبری روسیه است، اما در جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کرده، وعده داده که به تحریم‌های غرب علیه مسکو پایبند باشد و به طور فعال در توسعه مسیرهای ترانزیت باری که روسیه را دور می‌زنند، مشارکت می‌کند.

نظر:

پاسخ: