شرکت Uranium One روسیه اولین کارخانه استخراج مستقیم لیتیم (DLE) بولیوی را می‌سازد.

شرکت دولتی Yacimientos de Litio Boliviano (YLB) بولیوی قراردادی با گروه Uranium One روسیه امضا کرده است تا یک کارخانه استخراج مستقیم لیتیم به ارزش 976 میلیون دلار در Salar de Uyuni، بزرگترین دشت نمکی حاوی لیتیم در جهان، احداث کند.

 

این کارخانه اولین نوع خود در بولیوی خواهد بود و در ابتدا سالانه 1,000 تن تولید خواهد داشت که تا 14,000 تن لیتیم با گرید باتری افزایش خواهد یافت. عمر آلرکون، رئیس YLB، در مراسم امضای قرارداد اعلام کرد.

 

این کارخانه در ارتفاع 3,650 متری قرار خواهد داشت و مساحتی بیش از 10,500 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این فلز باتری با استفاده از فناوری استخراج مستقیم جذبی روسی که توسط Uranium One، زیرمجموعه شرکت Rosatom ارائه می‌شود، استخراج خواهد شد و انتظار می‌رود که فعالیت‌های این کارخانه در نیمه دوم سال 2025 آغاز شود.

 

آلرکون گفت که فناوری DLE نرخ بازیابی لیتیم بیش از 80 درصد را ارائه می‌دهد، در حالی که استخرهای تبخیری سنتی، مانند آن‌هایی که در شیلی در همسایگی قرار دارند، تنها 12 درصد بازده دارند.

 

او همچنین اشاره کرد که فرآیند تولید به شرایط آب و هوایی وابسته نخواهد بود.

 

Uranium One به همراه شرکت‌های چینی CBC و گروه Citic Guoan در سال گذشته از طریق نخستین مناقصه بین‌المللی YLB برای ایجاد کارخانه‌های پایلوت DLE انتخاب شدند که بعداً به تولیدات صنعتی تبدیل خواهند شد.

 

اوایل ماه جاری، YLB اعلام کرد که وارد مذاکرات با CBC و Citic شده است، دو شرکتی که از مناقصه‌ای که اوایل امسال آغاز شد، برای نصب کارخانه‌های DLE در پهنه های نمکی Uyuni و Coipasa انتخاب شدند.

 

این مناقصه به دنبال یافتن شرکایی برای توسعه کارخانه‌های DLE در هفت پهنه نمکی از 28 پهنه نمکی بولیوی است و بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور لوئیس آرسی برای تبدیل بولیوی به یک تأمین‌کننده عمده جهانی لیتیم است.

 

آرسی هدف خود را صادرات سالانه 50,000 تن معادل کربنات لیتیم اعلام کرده است.

 

"بولیوی تصمیمی واضح و مستقل برای صنعتی کردن لیتیم خود گرفته است—و ما این کار را انجام می‌دهیم." آرسی در این مراسم گفت.

 

موانع شناخته‌شده

بولیوی، کشوری بدون دسترسی به دریا در آمریکای جنوبی، سابقه‌ای از رؤیاهای ناتمام لیتیم دارد. این کشور از دهه 1990 تلاش کرده اما در توسعه صنعت لیتیم خود موفق نبوده است، و از سال 2018 تنها 1,400 تن لیتیم تولید کرده است.

 

موانع سیاسی و بوروکراسی نیز مانع از تلاش‌های این کشور شده است.

نظر:

پاسخ: