چین شکایتی در سازمان تجارت جهانی (WTO) علیه تعرفه‌های کانادا بر وسایل نقلیه برقی و فلزات ثبت کرد.

چین تصمیم دارد کانادا را به سازمان تجارت جهانی ببرد تا تصمیم اتاوا برای اعمال تعرفه‌های جدید تا سقف ۱۰۰٪ بر وسایل نقلیه برقی ساخت چین، فولاد و آلومینیوم به چالش بکشد.

 

وزارت بازرگانی چین تعرفه‌ها را "حمایت‌گرایی تجاری" خوانده که زنجیره‌های تأمین جهانی را مختل می‌کند و از کانادا خواست تا این اقدامات را پس بگیرد، طبق بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد.

 

این سومین بار است که چین امسال موضوع تعرفه‌های وسایل نقلیه برقی را به سازمان تجارت جهانی می‌برد؛ پیش از این، مواردی علیه ایالات متحده در ماه مارس و اتحادیه اروپا در ماه اوت ثبت شده بود. با افزایش صادرات چین به منظور مقابله با کاهش اقتصاد داخلی، کشورهای بیشتری در حال افزایش یا بررسی تعرفه‌ها بر کالاهای چینی هستند.

 

کانادا هفته گذشته اعلام کرد که تعرفه ۱۰۰٪ بر وسایل نقلیه برقی ساخت چین را از ۱ اکتبر اعمال خواهد کرد. این تعرفه جدید همچنین شامل برخی از خودروهای مسافری هیبریدی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ون‌های تحویلی می‌شود، علاوه بر تعرفه ۶.۱٪ فعلی بر وسایل نقلیه برقی چینی. همچنین، یک مالیات ۲۵٪ بر فولاد و آلومینیوم چینی از ۱۵ اکتبر به اجرا در خواهد آمد.

 

پکن همچنین تحقیقاتی درباره دامپینگ در واردات کلزا از کانادا آغاز کرده است. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که این کشور تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.

نظر:

پاسخ: