فرستاده ارشد ترکیه به نیجر می رود تا تامین اورانیوم را تضمین کند

وزیران خارجه، دفاع و انرژی ترکیه روز چهارشنبه از نیجر بازدید کردند تا دسترسی به ذخایر غنی اورانیوم این کشور غرب آفریقا را تضمین کنند.

 

هیئتی که به رهبری وزیر امور خارجه حاکان فیدان است، به دنبال بهره‌برداری از منابع معدنی نیجر برای تامین سوخت صنعت تازه تاسیس انرژی هسته‌ای ترکیه است. این اطلاعات توسط افرادی که با موضوع آشنا هستند و به دلیل عدم اجازه برای صحبت با رسانه‌ها، نامشان فاش نشده ، ارائه شده است.

 

این سفر پس از آن انجام شد که دولت نظامی نیجر حقوق استخراج معادن را از شرکت های کانادایی و فرانسوی برای توسعه ذخایر اورانیوم پس گرفت. این کشور از زمان کودتای ژوئیه 2023 توسط حکومت نظامی کنترل شده است و رئیس جمهور منتخب آن، محمد بازوم، از آن زمان در بازداشت به سر می برد.

 

ترکیه خواهان تامین اورانیوم برای دریای مدیترانه آکویو (اولین نیروگاه هسته‌ای آن است که توسط شرکت دولتی روسیه روس اتم ساخته می‌شود) و دو تاسیسات برنامه‌ریزی شده دیگر می باشد. نیجر حدود 5 درصد از منابع اورانیوم جهان را در اختیار دارد و طبق گزارش انجمن جهانی هسته ای در بین 10 منبع اصلی سوخت قرار دارد.

بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که سفر هیات ترکی در حالی انجام می شود که روسیه خود در تلاش است تا بخشی از دارایی های اورانیوم نیجر را به دست آورد. ترکیه همچنین به عنوان بخشی از پروژه Akkuyu با Rosatom قرارداد بلندمدت تامین سوخت دارد و در حال حاضر ظرفیت تبدیل یا غنی‌سازی سنگ معدن اورانیوم به مواد مورد نیاز راکتورها را ندارد.

 

حقوق معدن

نیجر در اوایل ماه جاری مجوز شرکت کانادایی GoviEx Uranium برای توسعه معدن اورانیوم مادائوئلا را پس از اینکه حکومت نظامی اعلام کرد این شرکت به ضرب الاجل برای توسعه این پروژه عمل نکرده است، پس گرفت. ماه گذشته، دولت نظامی همچنین حق گروه هسته ای فرانسوی Orano SA را برای توسعه معدن Imarouren لغو کرد.

 

نیجر - یکی از فقیرترین کشورهای جهان، به گفته صندوق بین‌المللی پول - می‌گوید در صورتی که دارنده آن نتواند پروژه را توسعه دهد، این حق را دارد که مجوزهای استخراج معادن را تحت قوانین فعلی استخراج لغو کند.

 

این کشور از پروژه شرکت گلوبال اتمی کانادا که طبق آخرین مطالعه امکان سنجی خود قرار است تا سال 2027 روزانه 300000 تن سنگ معدن تولید کند، حمایت کرده است.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مدت‌هاست که به دنبال گسترش نفوذ کشورش در کشورهای آفریقایی از راه‌اندازی کانال‌های تلویزیونی گرفته تا فروش هواپیماهای بدون سرنشین و تامین نیروگاه‌های برق روی کشتی‌ها بوده است.

 

او همچنین از تصمیم نیجر برای توقف صادرات اورانیوم به فرانسه دفاع کرده و به «سال‌های ظلم» این کشور اروپایی بر نیجر که تا زمان استقلال در سال 1960 مستعمره فرانسه بود، اشاره کرد.

 

آنکارا و پاریس در سال‌های اخیر در مورد مسائل متعددی از جمله اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه، جنگ داخلی لیبی، درگیری بین ارمنستان و آذربایجان و موضع فرانسه در قبال نسل‌کشی ارامنه در سال 1915 با یکدیگر مبارزه کرده‌اند.

 

ترکیه همچنین سال ها تلاش کرده است که فرانسه را به تولید مشترک سامانه های دفاع موشکی متقاعد کند که موفقیت چندانی نداشته است.

نظر:

پاسخ: