بوتسوانا به دنبال مسیر ریلی به موزامبیک است تا از میلیاردها دلار زغالسنگ بهره برداری کند.

رهبران سه کشور جنوب آفریقا قراردادی را برای ادامه پروژه راه آهن و بندر برای کمک به بوتسوانای محصور در خشکی امضا کردند تا ذخایر عظیم زغال سنگ خود را از طریق یک بندر موزامبیک صادر کند، اگرچه آنها هنوز باید پولی برای تحقق آن پیدا کنند.

 

 

ماتئوس ماگال، وزیر حمل و نقل و ارتباطات موزامبیک روز جمعه در مراسم امضای قراردادی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: بانک توسعه آفریقا با تامین مالی یک مطالعه امکان سنجی برای این پروژه با هزینه حدود 4 میلیون دلار موافقت کرده است.

 

این پروژه شامل ارتقای خطوط راه آهن موجود از طریق دو کشور و زیمبابوه و ایجاد ارتباطات جدید است. این شامل یک بندر جدید در آبهای عمیق در جنوب ماپوتو، پایتخت موزامبیک، در نزدیکی پارک ملی است که فیل ها و یوزپلنگ ها را در خود جای داده است.

 

دارایی سرگردان

به گفته شورای جهانی انرژی، بوتسوانا حدود 212 میلیارد تن ذخایر زغال‌سنگ دارد و مشتاق است راه‌هایی برای عرضه آن به بازار بیابد، قبل از اینکه تلاش‌های جهان برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر آن را به یک دارایی سرگردان تبدیل کند.

 

این طرح - که برای چندین دهه بدون جلب توجه زیادی انجام شده است - با موانع بزرگی روبرو است. منابع مالی برای پروژه های جدید زغال سنگ به طور فزاینده ای کمیاب شده است، زیرا بانک ها از سوخت های فسیلی اجتناب می کنند.

 

در موزامبیک، Ncondezi Energy Ltd. یک نیروگاه زغال سنگ 300 مگاواتی در مرکز کشور برنامه ریزی کرده بود. این شرکت در سپتامبر 2021 قرارداد ساخت و ساز با China Machinery Engineering Corp امضا کرد، به این امید که تامین مالی چین به دنبال داشته باشد که نشد.

 

در همان ماه، رئیس جمهور شی جین پینگ اعلام کرد که دولت او دیگر پروژه های زغال سنگ خارجی را تامین مالی نخواهد کرد. و پس از ماه‌ها عدم اطمینان، Ncondezi در نهایت پروژه زغال سنگ را کنار گذاشت و خود را به عنوان یک توسعه‌دهنده انرژی خورشیدی دوباره اختراع کرد. سال گذشته، نام خود را به Solgenics Ltd تغییر داد.

نظر:

پاسخ: