اندونزی می گوید که ایالات متحده باید در بحبوحه رقابت مواد معدنی حیاتی سرمایه گذاری کند

به گفته پاهالا منصوری، معاون وزیر امور خارجه اندونزی، کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده باید در کشورهایی با ذخایر عظیم مواد معدنی حیاتی سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک‌های زنجیره تامین را کاهش دهند، زیرا این کالاها «نفت جدید» هستند که ژئوپلیتیک را هدایت می‌کنند.

 

 

منصوری هفته گذشته در مصاحبه ای با بلومبرگ نیوز گفت که کشورهای پیشرفته باید ببینند که ژئواکونومیک به کجا تغییر می کند و اولویت های خود را تنظیم کنند زیرا جهان در حال انتقال به انرژی های تجدیدپذیر است. او گفت که این می تواند به ایجاد روابط اقتصادی بهتر با اندونزی، بزرگترین تولید کننده نیکل، فلزی که برای باتری خودروهای الکتریکی استفاده می شود، کمک کند.

 

اندونزی در بازار یک معاهده مواد معدنی حیاتی برای تقویت اقتصاد خود، بزرگترین پیمان در جنوب شرقی آسیا، با تشدید رقابت آمریکا و چین است.

در حالی که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است و در بخش فرآوری نیکل، اندونزی نقشی کلیدی در اقتصاد در حال گذار خود دارد.

 

منصوری گفت: «آمریکا به رسمیت شناخته شده است که انرژی های تجدیدپذیر در واقع یک صنعت بسیار استراتژیک است». مواد معدنی حیاتی مانند نفت گذشته و یا در واقع نفت آینده هستند.

 

ایالات متحده، به نوبه خود، مقرراتی وضع کرده است که سازندگان خودروهای برقی را از تامین مواد معدنی باتری از چین ممانعت می‌کند و با فیلیپین مذاکراتی را برای جلوگیری از تسلط پکن بر فرآوری نیکل در جنوب شرقی آسیا انجام داده است.

 

جاکارتا با مشاهده یک فرصت، از سال گذشته به دنبال توافق مهم مواد معدنی با ایالات متحده است که به اندونزی اجازه می دهد از میلیاردها دلار کمک مالی، مشوق های مالیاتی و وام های قانون مهم آب و هوایی دولت بایدن بهره مند شود. با این حال، این قانون در یک سال انتخابات با مخالفت روبرو می شود و پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در نوامبر می تواند منجر به آشکار شدن آن شود.

 

منصوری گفت که بررسی توافقنامه مواد معدنی حیاتی با ایالات متحده یک موضوع زمان بندی است. مقامات اندونزیایی به تعامل با سیاستگذاران ایالات متحده و همچنین تشویق شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در بخش معدنی حیاتی این کشور ادامه می دهند.

 

منصوری گفت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با قضاوت در دو دولت گذشته آمریکا، احتمالاً مسیر رقابت بین واشنگتن و پکن را تغییر نخواهد داد. او افزود که اندونزی برای بدترین سناریو آماده می شود و به همین دلیل است که تنوع بخشیدن به این کشور، این کشور را به شریکی مطلوب برای سایر طرف ها تبدیل می کند.

 

منصوری گفت که اندونزی هرگز در رقابت آمریکا و چین جانبداری نکرده است و به طور مداوم یک سیاست باز را برای دنبال کردن منافع خود اتخاذ می کند. این موضعی است که توسط دولت جدید تحت ریاست جمهوری منتخب پرابوو سوبیانتو، که در 20 اکتبر سوگند یاد خواهد کرد، ادامه خواهد یافت.

 

اندونزی برای جلوگیری از گرفتار شدن در تیررس به کشورهای دیگر در آسیای شمالی و خاورمیانه برای پیمان‌های سرمایه‌گذاری، خواه توسعه باتری‌های برقی یا انرژی خورشیدی و پروژه‌های زیرساختی نگاه می‌کند. گروه خودروسازی هیوندای کره جنوبی و ال‌جی انرژی سووشن اخیراً یک کارخانه تولید سلول باتری 1.1 میلیارد دلاری در اندونزی افتتاح کردند که برای اولین بار برای این کشور تلاش می‌کند تا به قطب تولید خودروهای برقی تبدیل شود.

 

جوکو ویدودو، رئیس جمهور مستعفی اندونزی، این کشور را به عنوان صدایی برای جنوب جهانی، گروهی از کشورهای در حال توسعه که به دلیل منابع طبیعی خود مستعمره شده بودند، قرار داده بود و منصوری گفت که فرصتی برای آنها وجود دارد تا بدون انتخاب طرف، یک زنجیره تامین انعطاف پذیر ایجاد کنند.

 

او گفت: "اگر اختلالات زیادی در تولید در زنجیره تامین جهانی ایجاد شود، هیچ کس برنده نخواهد شد."

نظر:

پاسخ: