کاهش عرضه مس از پاناما و پرو ممکن است باعث از بین رفتن مازاد جهانی در سال 2024 شود.

تحلیلگران روز سه‌شنبه گفتند که کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ مس پاناما و پرو ممکن است بازار جهانی مس را از مازاد در سال 2024 به کسری تبدیل کند یا اگر اختلالات در ماه‌های آینده برطرف نشود، حداقل مازاد عرضه را کاهش دهد.

دادگاه عالی پاناما روز سه شنبه حکم داد که قرارداد معدنکار کانادایی First Quantum برای بهره برداری از معدن Cobre پاناما در آنجا خلاف قانون اساسی است، در حالی که اتحادیه ای به نمایندگی از نیمی از کارگران معدن لاس بامباس پرو دست به اعتصاب زد.

آلیس فاکس، تحلیلگر Macquarie گفت: اگر معدن Cobreپاناما به طور دائم تعطیل شود، بازار به راحتی می تواند در سال 2024 به کسری تبدیل شود.

با این حال، اگر تنها تا انتخابات ریاست‌جمهوری پاناما در ماه مه 2024 استخراج صورت نگیرد، طبق برآورد حدود 40000 تن مس امسال و 160000 تن در سال آینده از دست خواهد رفت.

این امر می تواند منجر به کسری اندکی در سال جاری شود، اما بازار باید بتواند این ضرر را در سال آینده جذب کند و در مازاد باقی بماند، هرچند کمتر، می تواند تا حدودی از قیمت ها در سال آینده حمایت کند.

بنچمارک مس در بورس فلزات لندن با 1.4 درصد افزایش به 8480 دلار در هر تن در ساعت 1721 GMT رسید. نظرسنجی رویترز در نوامبر از تحلیلگران پیش بینی می کند که مازاد عرضه مس در سال 2024 به 302500 تن برسد.

به گفته مایکل ویدمر، تحلیلگر، سناریوی موردی پایه بانک آمریکا در سال 2024 مازاد بازار جهانی مس را 150000 تن است. شامل 370,000 تن از Cobre Panama، 200,000 تن افزایش تولید از لاس بامباس و 6 درصد کمک هزینه اختلال است.

ویدمر گفت: «بنابراین از دست دادن هر یک از این تناژها ممکن است ما را به کسری نزدیک‌تر کند.

انتظار می‌رود مس، که در نیروگاه و ساخت‌وساز استفاده می‌شود، از انتقال انرژی سبز در سال‌های آینده بهره‌مند شود، با این حال در سال 2023 در بحبوحه بهبود ناچیز فلزات برتر چین پس از همه‌گیری و نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی در جاهای دیگر، تا کنون تنها 1.2 درصد افزایش یافته است.

«مشارکت در بازار مس کم بوده است. این می‌تواند محرکی برای ورود برخی سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد، به‌ویژه با توجه به درخواست‌های کسری بودجه برای نیمه پایانی این دهه که اکنون در حال انجام است.»

نظر:

پاسخ: