10 کاربرد برتر هوش مصنوعی در معدن

Digital برخی از کاربردهای برتر هوش مصنوعی (AI) در استخراج و اینکه چگونه استخراج هوشمند منجر به تغییرات در صنعت می شود مورد بررسی قرار داده است.

هوش مصنوعی با تغییر روشی که عملیات روزانه انجام می شود، صنعت معدن را دگرگون می کند. این سیستم‌های هوشمند قادر به تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها و ارائه راه‌حل‌های دیجیتالی برای شرکت‌ها هستند و این فناوری به افزایش سرعت و ایمنی در عملیات استخراج کمک می‌کند.

Mining Digital برخی از موارد استفاده برتر برای هوش مصنوعی در صنعت معدن و برخی از شرکت‌های با سابقه که این فناوری‌ها را پذیرفته‌اند را در نظر می‌گیرد.

10: پیش بینی اختلالات زنجیره تامین

در سال 2021، مک‌کینزی بیان کرد که انتظار می‌رود راه‌حل‌های مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر تحول هوش مصنوعی «ابزار قدرتمندی» برای کمک به سازمان‌ها برای مقابله با چالش‌های صنعت باشد. مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای پیش‌بینی اطلاعات زنجیره تامین آینده مانند پیش‌بینی تقاضا برای محصولات خاص و بهینه‌سازی سطح موجودی استفاده شوند.

همچنین می‌تواند اختلالات در زنجیره تامین را شناسایی کند و هدف آن ساده‌سازی فرآیندها باشد. IBM به ویژه زنجیره تامین Watson خود را دارد که از هوش مصنوعی برای فعال کردن مدیریت اختلالات پیشگیرانه از طریق هشدارهای هوشمند و بینش در زمان واقعی برای عملیات شرکت‌های معدن استفاده می‌کند.

9: بهینه سازی انرژی

استفاده از هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های پیشرفته مشابه برای بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی فرصت‌های صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه بهبود بهره‌وری، برای صنعت معدن مفید باشد.

ریوتینتو به منظور اطمینان از عملکرد روان و ایمنی معادن خود دستخوش تحولات گسترده ای شده است. به ویژه، با راه‌اندازی مراکز عالی که بر تجزیه و تحلیل، اتوماسیون، مدیریت دارایی‌ها و انرژی و تغییرات آب و هوایی متمرکز هستند، در جهت نوآوری بیشتر برای معادن هوشمند خود کار کرده است.

 

8:  داده های زیست محیطی

هوش مصنوعی در معدنکاری می‌تواند با تجزیه و تحلیل سریع و کارآمد داده‌ها، تأثیرات زیست‌محیطی و خطرات مکان را کاهش دهد. به طور خاص، هوش مصنوعی می‌تواند برای شناسایی مناطقی که می‌توان عملیات‌ها را بهینه کرد و همچنین تأثیر آن بر محیط اطراف را در نظر گرفت.

مدیر معدن BHP و غول فناوری مایکروسافت از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (ML) برای تقویت تولید مس استفاده می کنند. شرکت‌ها این کار را با استفاده از داده‌های سریع از تغلیظ‌کننده‌های مس و Azure Machine Learning برای پیش‌بینی‌های ساعتی انجام می‌دهند. در نتیجه از این موارد برای ارائه توصیه هایی به تیم عملیات استفاده می شود.

7: اکتشاف

هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها، شناسایی اهداف در محل و ارائه بینش در مورد هر دو، به اکتشاف معدن کمک کند. با توجه به زمان و هزینه، کارایی بیشتری را در محل ارائه می دهد.

شرکت Barrick Gold، یکی از بزرگترین شرکت های استخراج طلا در جهان، نمونه ای از شرکتی است که چندین سال است که فناوری های هوش مصنوعی را برای اکتشاف معادن پیاده سازی کرده است. این شرکت از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پردازش داده‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیک استفاده می‌کند و به شناسایی مکان‌های معدنی بالقوه و بهینه‌سازی عملیات حفاری کمک می‌کند.

6:  تعمیر و نگهداری پیش بینی شده

مدل‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده هوش مصنوعی ظرفیت ارزیابی متغیرهایی را دارند که وضعیت فعلی دارایی را منعکس می‌کنند، بر اساس روند استفاده پیش‌بینی می‌کنند و در نتیجه از قبل تیم‌های تعمیر و نگهداری را از خرابی‌های احتمالی تجهیزات مطلع می‌کنند. این، نه تنها ایمنی بیشتر در محل را برای نیروی انسانی تضمین می کند، بلکه به شرکت ها اجازه می دهد تا از قبل برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

ABB Global از تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده برای معدنکاری با سرویس ABB Ability Predictive Maintenance استفاده می‌کند. این داشبوردهای بلادرنگ کاربر پسند و گزارش هایی را با شرایط هر دارایی به اپراتورهای معدن ارائه می دهد. این امکان تعمیرات سریع را فراهم می کند و تعمیر و نگهداری غیر ضروری را که ممکن است یک خطر ایمنی باشد حذف می کند.

5:  ارزیابی ایمنی و ریسک

همانطور که قبلا ذکر شد، هوش مصنوعی توانایی ارزیابی و هشدار نسبت به خطرات احتمالی در یک سایت معدن را دارد. این می‌تواند برای عملیات معدنی متحول کننده باشد، زیرا محیط کارآمدتر و ایمن‌تری را برای نیروی انسانی ایجاد می‌کند.

 

بهینه سازی سیستم ها همچنین به مدیریت و درک ارزیابی ریسک کمک می کند. Tomorrow.io به ویژه دارای فناوری پیش بینی آب و هوا است که از هوش مصنوعی برای پیش بینی آب و هوا استفاده می کند و مزیت رقابتی را برای شرکت های معدنی فراهم می کند. بنابراین، شرکت ها می توانند تصمیمات آگاهانه تری در جنبه های مختلف عملیات خود بگیرند.

4:  رباتیک

اتوماسیون به طور مداوم با معرفی ابزارهای استخراج الکتریکی بیشتر در حال افزایش است که گاهی اوقات می توانند به جایی برسند که معدنکاران نمی توانند. سازنده پلتفرم روباتیک مجهز به هوش مصنوعی Offworld در ژانویه 2023 اعلام کرد که در حال دریافت سفارش برای استقرار سیستم های استخراج رباتیک ازدحام صنعتی هوش مصنوعی خود است که از سال 2024 آغاز می شود.

خط روبات‌های مستقل برای بررسی محیط‌ها، هم در سطح و هم در زیر زمین، انجام حفاری، جمع‌آوری، حمل و پردازش مواد ساخته شده‌اند. واحدهای باتری آن با انجام تعویض و شارژ خودکار باتری در محل، زمان کارکرد هر ربات را افزایش می‌دهند.

3: تفکیک سنگ معدن

سیستم‌های مرتب‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مواد معدنی ارزشمند را از سنگ‌های باطله در زمان واقعی شناسایی کنند و در نهایت نرخ بازیابی را بهبود بخشند و در نتیجه هزینه‌های پردازش را کاهش دهند.

شرکت معدنی پیشرو جهانی Vale اولین مرکز هوش مصنوعی خود را در سال 2020 در اسپریتو سانتو راه اندازی کرد. این شرکت با تعهد به پایداری و ایمنی، از این فناوری برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش‌های جداسازی برای به حداکثر رساندن بازیافت مواد معدنی استفاده می‌کند که منجر به بهبود محیط زیست، بهداشت و ایمنی در محل شده است.

2: سیستم های پشتیبانی تصمیم

مزایای زیادی برای استفاده از هوش مصنوعی برای حمایت از تصمیم گیری وجود دارد، از جمله ایمنی بهتر کارگران، بهبود فرآیندهای طولانی مدت و کاهش هزینه. به طور خاص، شرکت معدنی Anglo American به طور مداوم در تلاش برای پایداری بیشتر و تولید زباله کمتر، کاربردهای هوش مصنوعی را در عملیات معدنی خود بررسی کرده است.

این شرکت راه‌حل‌های هوش مصنوعی را برای اکتشاف و تخمین منابع معدنی توسعه داده است و به کارگران کمک می‌کند تا سایت‌های معدنی بالقوه را به‌طور کارآمدتر شناسایی کنند. ابزارهای هوش مصنوعی به شرکت این امکان را می دهد که بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و در عین حال از همه عوامل کلیدی بالا اطمینان حاصل کند.

1: وسایل نقلیه خودران

وسایل نقلیه خودران می توانند شرایط کار را در معدن ایمن تر کنند زیرا مجبور نیستند برای رسیدن به مناطق بالقوه خطرناک یک سایت تلاش کنند. کوماتسو به ویژه در صنعت معدن از نظر وسایل نقلیه خودکار رتبه بالایی دارد زیرا رویکرد آن به استخراج هوشمند با هدف به حداکثر رساندن عملیات اما با حداکثر ایمنی است.

این شرکت از کامیون‌های استخراج با محرک الکتریکی هم برای عملیات ساختمانی و هم برای عملیات معدنی استفاده می‌کند و از کامیون‌های با ظرفیت 30 تا 400 تن استفاده می‌کند تا به مشتریان خود کمک کند تا اهداف بهره‌وری خود را برآورده کنند و در نهایت نوآوری در سیستم تعلیق، انتقال، و عملکرد مستقل را پیش ببرند.

نظر:

پاسخ: