معدن‌کاران بوکسیت از اندونزی می‌خواهند تا با نزدیک شدن به ضرب العجل، در مورد ممنوعیت صادرات تجدیدنظر کند

جاکارتا - چند روز قبل از اینکه اندونزی ممنوعیت صادرات بوکسیت فرآوری نشده را اعمال کند، معدنکاران مجدداً از دولت درخواست کردند که در این سیاست تجدید نظر کند زیرا امکانات داخلی برای فرآوری تمام تولید آنها ناکافی است.

اندونزی، ششمین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان، قرار است از روز شنبه حمل و نقل مواد خام آلومینیوم را بر اساس قانون 2020 منع کند که صادرات سنگ‌های فلزی را با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها ممنوع می‌کند.

دولت ماه گذشته به معدنکاران سایر سنگ‌های معدنی از جمله مس و آهن یک سال استراحت داد تا زمان بیشتری برای اتمام ساخت کارخانه ذوب داده شود، اما ممنوعیت صادرات بوکسیت را حفظ کرد.

 

داده های رسمی نشان می دهد اندونزی دارای سه کارخانه آلومینا درجه ذوب و یک کارخانه آلومینا درجه شیمیایی است که مجموع ظرفیت ورودی آن نزدیک به 14 میلیون تن است که آریفین طریف، وزیر معادن ماه گذشته گفت که این ظرفیت برای جذب تولید سنگ معدن کافی است.

اما رونالد سولیسیستیانتو، رئیس انجمن شرکت‌های سنگ آهن و بوکسیت اندونزی، روز دوشنبه به رویترز گفت که تولید به حدود 30 میلیون تن در سال رسیده است که اگر بازاری برای سنگ معدن مازاد آنها وجود نداشته باشد، می‌تواند معدنکاران را مجبور به توقف فعالیت کند.

هدف از ممنوعیت صادرات بوکسیت تکرار موفقیت اندونزی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در فرآوری نیکل پس از ممنوعیت حمل‌ونقل خارجی سنگ معدن فرآوری نشده در سال 2020 بود.

با این حال، با شروع تقریباً 1.2 میلیارد دلار، یک کارخانه فرآوری بوکسیت می تواند سه برابر هزینه یک کارخانه ذوب آهن نیکل باشد و معدنکاران از سال 2009، زمانی که اندونزی برای اولین بار برنامه ممنوعیت صادرات را اعلام کرد، برای تأمین مالی بانکی تلاش کرده اند. نشان دهنده 28 معدنکار است.

گفت: «اعضای ما امیدوارند که اگر می‌خواهند این صنعت معدنی پیشرفت کند، ارزیابی مجددی از سوی دولت صورت گیرد.» وزارت انرژی و منابع معدنی به درخواست های این گروه پاسخی نداده است.

وی افزود: «معدن‌داران می‌خواهند این کارخانه‌های ذوب را توسعه دهند، اما به جای مجازات نیاز به حمایت دارند.

با این حال، ایرواندی عارف، کارمند ویژه وزیر معدن، به رویترز گفت که به شرکت ها زمان کافی داده شده تا از این قانون پیروی کنند و این ممنوعیت طبق برنامه اجرا خواهد شد.

ایرواندی به رویترز گفت که اگر کارخانه های ذوب آنها حداقل نیمه ساخته باشد، دولت می تواند معافیت برخی از معدنکاران را از این ممنوعیت در نظر بگیرد، اما هیچ پیشرفت مادی در هفت پروژه از هشت پروژه آلومینا در دست اجرا وجود ندارد.

ایرواندی گفت که دولت سعی کرده است جلسات بین شرکت های معدنی و بانک ها را تسهیل کند، اما نتوانست تضمینی ارائه کند.

وی گفت: یکی از معیارها پیشرفت در ساخت کارخانه ذوب بود و در مورد بوکسیت نیز پیشرفت بسیار کمی وجود داشت که این امر باعث شد دولت معافیت را در نظر بگیرد.

به گفته فیچ سولوشنز، بعید است که این ممنوعیت تاثیر قابل توجهی بر بازار جهانی داشته باشد زیرا چین، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان، می تواند بوکسیت را از تولیدکنندگانی مانند گینه و استرالیا تهیه کند که هر دو می توانند تولید را افزایش دهند.

کارشناسان صنعت استدلال کرده اند که به دلیل جایگزین های موجود، ممنوعیت بوکسیت اندونزی برخلاف نیکل.بعید است که سرمایه گذاری خارجی را جذب کند .

نظر:

پاسخ: