استخراج در دریای عمیق: کشف یا فاجعه؟

با کشف 5000 گونه جدید در یک سایت معدنی در اعماق اقیانوس آرام، نگرانی ها در مورد تأثیر بر اکوسیستم ها و تنوع زیستی در کف اقیانوس افزایش می یابد.

بیش از 5000 گونه جدید در یک سایت معدنی آینده در اعماق دریا در اقیانوس آرام کشف شده است. این سایت که به عنوان منطقه Clarion-Clipperton (CCZ) شناخته می شود، شش میلیون کیلومتر مربع از مکزیک تا هاوایی امتداد دارد. قبلاً در ادعاهای معدنی برای اکتشافات آینده حک شده است، با شرکت هایی که مشتاق برداشت ذخایر موادی مانند منگنز و کبالت هستند که در عمق 4000 تا 6000 متری زیر سطح قرار دارند.

 

با توجه به اینکه استخراج معادن در اعماق دریا به عنوان راش طلای بعدی قرار گرفته است، مهم است که تأثیری را که این فعالیت ها می توانند بر اکوسیستم ها و گونه های زیر داشته باشند در نظر بگیریم.

در حال حاضر: حدود 1٪ از دریاهای آزاد در حال حاضر محافظت می شود

در بیشتر موارد، علاقه به استخراج از معادن اعماق دریا ناشی از کنجکاوی در مورد گره های چند فلزی است. اینها توده های سنگی هستند که سرشار از ترکیبی از فلزات هستند که در سطح کف اقیانوس قرار دارند. آنهایی که بیشترین تمرکز را دارند تقریباً به اندازه سیب زمینی هستند و روی سطح منطقه Clarion-Clipperton (CCZ) قرار دارند. این منطقه 5000 کیلومتر (3100 مایل) در سراسر اقیانوس آرام مرکزی، در اعماق 4000 تا 5500 متری (12000 تا 18000 پا) را در بر می گیرد.

شرکت‌های معدنی مشتاق هستند که این مواد را برای مطالعه بیشتر در دست بگیرند، اما این خطر وجود دارد که استخراج این مواد به دلیل انتشار ابرهای رسوبی بزرگ، ساکنان اعماق دریا را خفه کرده و به طور غیر قابل برگشتی آسیب برساند.

اخیراً، تیمی از زیست شناسان به رهبری موزه تاریخ طبیعی لندن به دنبال بررسی تنوع زیستی CCZ بودند. از 5578 گونه ای که آنها شناسایی کردند، تقریباً 90 درصد آنها برای علم جدید بودند.

موریل رابون، نویسنده اصلی و بوم‌شناس اعماق دریای موزه تاریخ طبیعی، گفت: ما این سیاره را با این همه تنوع زیستی شگفت‌انگیز به اشتراک می‌گذاریم و مسئولیت درک آن و محافظت از آن را داریم.

گونه‌های شگفت‌انگیز بسیاری در CCZ وجود دارد، و با توجه به احتمال استخراج معادن، دانستن بیشتر در مورد این زیستگاه‌های واقعاً مورد مطالعه دو چندان اهمیت دارد.

آیا استخراج معادن در اعماق دریا می تواند پایدار باشد؟

کشورها هدف فعلی را برای حفاظت از 30 درصد اقیانوس ها تا سال 2030 پیشنهاد کرده اند، زیرا در حال حاضر، کمی بیش از 1 درصد از دریاهای آزاد در حال حاضر محافظت می شوند. علاوه بر این، پیمان دریای آزاد با هدف تضمین حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی از مناطق خارج از صلاحیت ملی، که 99 درصد آن تا همین اواخر تحت نظارت نبوده است، است.

سازمان‌های معدنی می‌توانند شیوه‌های پایدارتری را برای اطمینان از تخریب حداقلی یا بدون تخریب بستر دریا و گونه‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند، در نظر بگیرند. به عنوان مثال، در مارس 2023، Loke Marine Minerals (Loke) خرید خود از UK Seabed Resources (UKSR)، یک تجارت معدنی در اعماق دریا را اعلام کرد. Mining Digital قبلاً گزارش داده بود که Loke در حال توسعه فناوری‌های نوآورانه مختلفی است که هدف آن کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود کارایی صنعتی از طریق عملیات ایمن و مسئولانه است.

CCZ خارج از صلاحیت ملی است و بنابراین استخراج معادن در اعماق دریا در این منطقه توسط سازمان بین المللی بستر دریا تنظیم می شود. قراردادهای اکتشاف معدن در CCZ تاکنون به 16 پیمانکار استخراج معدن در اعماق دریا منعقد شده است که اکتشاف آن تقریباً 1 میلیون کیلومتر مربع (400000 مایل مربع) را پوشش می دهد.

طبق گزارش IUCN، تحقیقات نشان می‌دهد که استخراج معادن در اعماق دریا می‌تواند به طور جدی به تنوع زیستی و اکوسیستم‌های دریایی آسیب برساند، اما هنوز کمبود دانش برای اجرای حفاظت‌های مناسب وجود دارد.

"به‌روزرسانی فهرست قرمز IUCN طوفانی کامل از فعالیت‌های ناپایدار انسانی را نشان می‌دهد که حیات دریایی را در سراسر جهان نابود می‌کند. دکتر برونو اوبرل، مدیر کل IUCN، گفت: از آنجایی که جهان به کنفرانس پیش رو تنوع زیستی سازمان ملل برای تعیین مسیر برای بازیابی طبیعت نگاه می کند، ما به سادگی نمی توانیم شکست بخوریم.

ما نیاز فوری به بحران های مرتبط آب و هوا و تنوع زیستی، با تغییرات عمیق در سیستم های اقتصادی خود داریم، در غیر این صورت خطر از دست دادن مزایای حیاتی اقیانوس ها برای ما را داریم."

نظر:

پاسخ: