تحول در حمل و نقل بخش معدن

توسعه حمل و نقل به ویژه در بخش معدن که یک گلوگاه اصلی محسوب می شود حالا به دست بخش خصوصی در حال گشایش است و می تواند تحولی جدی در حوزه صادرات مواد معدنی باشد.شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) با حضور در پروژه هایی در هر سه حوزه یاد شده به دنبال تحول در حمل و نقل بخش معدن است.

به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، توسعه حمل و نقل در سه بخش جاده ای، ریلی و دریایی از الزامات تحقق چشم انداز 1404 در بخش معدن است. عدم توسعه در این حوزه باعث شده تا مشکلات زیادی هم در بحث تامین مواد اولیه و هم صادرات و واردات ایجاد شود.

هرچند بخش زیادی از مسئولیت های توسعه حمل و نقل در حیطه وظایف دولت است اما با این حال بخش خصوصی در این زمینه پرتوان وارد شده است.

یکی از پروژه های این مجموعه بهره برداری از انبار مکانیزه حمل و نقل مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی در 3 سال آینده است.اتفاقی که می تواند در صادرات محصولات معدنی انقلابی بزرگ ایجاد کند. درواقع بهره برداری از این پروژه می توان ظرفیت بارگیری را افزایش دهد، موضوعی که شاید در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی در حوزه صادرات محصولات معدنی باشد .

 

هیمکو با سرمایه گذاری و اجرای این پروژه نقش مهمی در توسعه حمل و نقل ایفا می کند. مجموعه ای با سهامداری شرکت هایی همچون «ومعادن» و «تجلی» توسعه در این بخش را کلید زده و می تواند همکاری با سازمان بنادر را ادامه دار کند.

توسعه حمل و نقل دریایی نقش مهمی در ارزآوری کشور دارد. این در حالی است که صنعتی همچون صنعت فولاد باید بخش عمده ای از تولیدات خود در چشم انداز 1404 را راهی بازار های صادراتی کند و توسعه حمل و نقل ریلی می تواند بر توان رقابتی این بخش اضافه کند.

اما در حوزه ریلی نیز با توجه به افزایش سرعت حمل و نقل و کاهش حوادث جاده ای و همچنین صرفه جویی در هزینه ها، این مجموعه پروژه ای را در دستور کار دارد که می تواند در حوزه داخلی نیز منجر به تحولاتی شود که سال ها بر توسعه بخش معدن اثر گذار بود.

در این زمینه این شرکت در یک سال گذشته با تشکیل واحد مســتقل حمل ‌و نقل ریلــی و همچنیــن تشــکیل کمیتــه حمل‌ ونقل نسبت به انعقاد قرارداد ساخت 30 دستگاه واگن لبه ‌بلند با یکی از شرکت‌ های داخلی اقدام کرده که هم‌ اکنون در قالب قراردادی با شــرکت حمل ‌و نقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان در حال بهره ‌برداری است.

این موارد نشان می دهد هیمکو توسعه همه جانبه را با برنامه ریزی دقیق و درست پیش برده است تا بتواند عقب ماندگی در صنعت حمل و نقل در بخش معدن را جبران کند.

این در حالی است که فرصت زیادی تا 1404 باقی نمانده و هیمکو باید با جدیت و همت بیشتری در مسیر اجرای پروژه ها گام بردارد. بخش معدن با توسعه حمل و نقل می تواند سهم خود در صادرات را افزایش دهد و این امر می تواند با بهره برداری از پروژه های این شرکت محقق شود.

لازم به ذکر است، شرکت جاده، ریل و دریا (هیمکو) با سهامداری شرکت هایی همچون شــرکت سرمایه‌گذاری توســعه معادن و فلــزات (ومعادن)، شرکت تجلی توســعه معادن و فلزات، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شــرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین و گروه مدیریت سرمایه ‌گذاری امید تاسیس شد تا بتواند با اجرای پروژه هایی در هر سه حوزه یاد شده، انقلابی را در صادرات محصولات معدنی ایجاد کند.

نظر:

پاسخ: