صنعت معدن پیش‌بینی می‌کند در سال 2023 کمبود زیادی پلاتین وجود داشته باشد

گزارش های صنعت معدن نشان می دهد که در سال 2023 پلاتین با کسری زیادی مواجه خواهد شد.

شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین (WPIC) کسری 938,000 اونس، افزایش 77 درصدی را در سال 2023 پیش بینی کرد. جانسون متی و مشاوران متالز فوکوس نیز هر دو کسری را ذکر کردند، اگرچه به دلیل تفاوت در روش ها، ارقام متفاوتی داشتند. سایر رهبران بازار نیز موافق هستند که کسری در راه است.

گفته می شود محرک اصلی ترکیبی از قیمت بالای مداوم پالادیوم و افزایش متعاقب آن در روی آوردن خودروسازان به پلاتین است.

مدیر عامل WPIC، ترور ریموند، اظهار داشت که پلاتین "پیش‌بینی می‌شود که شاهد یک دوره کسری معنی‌دار و پایدار باشد". با این حال، وی افزود: «مهم این است که محرک‌های اصلی رشد تقاضای 28 درصدی پلاتین در سال 2023، مناطقی هستند که از خطرات نزولی به خوبی محافظت می‌شوند.

ریموند دلایل مختلفی را برای این تغییر ذکر می کند، از جمله خودروسازان جایگزین پالادیوم به جای پلاتین در ساخت مبدل های کاتالیزوری، افزایش تقاضای مواد شیمیایی از چین و افزایش سرمایه گذاری عمومی.

اگرچه تولید بالاتر خودرو دلیل رشد 9 درصدی تقاضای پلاتین خودرو در سه ماهه اول سال 2023 بوده است، این گزارش بیان می‌کند که افزایش استفاده از پلاتین در هر خودرو دلیل شایع‌تری است.

پالادیوم از سال 2010 به دلیل پیچیدگی استخراج آن و شرایط سیاسی در مورد بزرگترین تولید کننده آن، روسیه، به طور مداوم کمبود عرضه داشته است.

دلیل دیگری برای کسری پیش‌بینی‌شده، کشمکش در استخراج پلاتین از سوی رهبران جهانی در تولید این فلز است.

آفریقای جنوبی در صنعت استخراج پلاتین و پالادیوم خود درگیر مشکلاتی بوده است. خاموشی‌ها و اعتصاب‌های حمل‌ونقل توانایی بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاتین در جهان برای استخراج و صادرات این فلز را نقض کرده است.

ریموند ادامه داد: نگرانی‌های عرضه معدن، همراه با تقاضای قوی خودرویی و صنعتی برای پلاتین، با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری فیزیکی مواجه شد که همگی به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا برای پلاتین کمک کرده است.

نظر:

پاسخ: