سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران: ۱۲۸ واحد معدنی در مازندران غیرفعال است

ساری - ایرنا - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: ۱۲۸ واحد معدنی در استان به دلیل برخی موانع اداری و مطرح شدن مسایل زیست محیطی سال‌ها غیرفعال است.

محمدحسن صبوری دیلمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مازندران دارای مزیت معدنی بی‌شماری است اما در سال‌های گذشته به دلیل برخی ذهنیت‌های محیط زیستی نتوانستیم از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان رونق بازار معدن در استان به معنای تخریب محیط زیست نیست بلکه با اعطای مجوزه های اکتشاف و استخراج در این حوزه ضوابط بسیار سختی را برای فعال اقتصادی برای حفظ چارچوب های محیط زیستی در نظر خواهیم گرفت.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که، اکنون در اصفهان و یزد با فعال شدن اقتصاد معدنی و واحدهای صنعتی وابسته به آن نرخ بیکاری در این استان ها کاهش چشمگیری یافته است، گفت: با سرمایه گذاران خصوصی و وابسته به دولت برای اجرای اکتشاف و استخراخ معدن استان رایزنی‌هایی را در دست اجرا داریم.

صبوری دیلمی با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در استان در ماه های اخیر، افزود: در این همایش ها هم برای جذب فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مازندران رایزنی هایی را در دست اجرا داریم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که، این استان در زمان حاضر دارای ۲۵۰ واحد معدنی دارای مجوز است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۸ واحد استان به دلایل مختلف راکد و نیمه فعال است.

وی با دعوت از فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن مازندران اضافه کرد: مازندران دومین ذخیر مواد معدنی فلورین کشور را دارد اما در سال‌های اخیر از این ظرفیت به معنای واقعی استفاده نشده است.

به گزارش ایرنا، ایران یک درصد جمعیت جهان، یک درصد از مساحت جهان و یک درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و ایران تنها از یک درصد از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد که اگر با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره برداری کند، چندین برابر درآمدهای نفتی، این بخش ارزآوری خواهد داشت.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان ذخایر معدنی کشورمان ۲۵.۷ میلیارد تن است که سهم سنگ آهک با ۱۷ میلیارد تن، ۶۷ درصد، سنگ آهن ۲.۵ میلیارد تن با ۱۰ درصد و سنگ لاشه ۱.۷ میلیارد تن با ۶.۶ درصد بالاترین میزان است.

با این حال شرایط مازندران هم چندان تفاوتی با آمارهای ملی استخراج معادن ندارد و این استان هم با داشتن معادن متنوع و تنوع ذخایر معدنی از استان‌های غنی از نظر فرآورده‌های معدنی است و تولیدات این بخش هم‌ردیف نفت درآمدزا است. وجود معادنی نظیر فلورین، زغال‌سنگ، شن و ماسه، روی، سیلیس، سنگ‌های زینتی، مرمریت این استان را به یکی از نقاط برخوردار کشور در حوزه معدن مبدل کرده است.

نظر:

پاسخ: