مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان اعلام کرد اخذ بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی از افزایش ۱۷ درصدی اخذ حقوق دولتی از معادن استان طی ۸ ماهه نخست سالجاری خبرداد.

عبدالحمید سرتیپی در گفت و گو با ایسنا گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه دولت واریز شده است که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۴ فقره پروانه اکتشافی برای محدوده های معدنی تازه کشف شده صادر شده است که این محدوده ها پس از انجام عملیات اکتشافی و رسیدن به ماده معدنی مد نظر و اخذ گواهی کشف به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

سرتیپی تصریح کرد: در بازه زمانی یاد شده در آذربایجان غربی ۱۵ محدوه معدنی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۷۶ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال موفق به اخذ گواهی کشف شدند که در حال تکمیل مرحله اکتشافی و تجهیز معادن خود جهت بهره برداری می باشند.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ۲۹ معدن با ذخیره قطعی ۴۷ میلیون و ۲۷۵ هزار تن انواع مواد معدنی و ظرفیت استخراج سالانه بیش از یک میلیون و ۴۱۴ هزار تن مواد معدنی به بهره برداری رسیده است که برای بهره برداری از این معادن بالغ بر ۱ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و برای ۱۸۹ نفر در این معادن اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

سرتیپی تأکید کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی ۵۳۴ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون تن انواع مواد معدنی وجود دارد که این معادن زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵ هزار و ۳۲۷ نفر با حجم سرمایه گذاری بیش از ۶ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال فراهم ساخته اند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه معادن و صنایع معدنی استان افزود: طبق تحلیل‌های اقتصادی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باعث یک درصد رشد اقتصادی می‌شود که با توجه به سرمایه‌های جذب شده و در آستانه جذب، امسال می‌توان بخش معدن استان را یکی از بخش‌های موفق در حوزه رشد اقتصادی و جذب سرمایه دانست.

سرتیپی با اشاره به افق روشن پیش روی آذربایجان غربی در بخش معدن با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و مقدمات توسعه این بخش اظهار کرد: می توان گفت که ما جزء پنج استان برتر در بین استان‌های هم تراز خودمان در حوزه توسعه معدنی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر که بخشی از آنها به دلایل مختلف راکد، نیمه فعال یا غیرفعال هستند که این موارد به صورت مستمر احصا شده و معادنی که دارای ظرفیت برای فعالیت دوباره هستند، به سرمایه گذاران جدید واگذار می‌شوند.

نظر:

پاسخ: