نخستین سیستم مکانیزه باطله سنگ‌آهن کشور در شرکت سنگان خواف راه‌اندازی شد

گناباد-ایرنا- مدیر عامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: نخستین سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک سنگ آهن کشور با جدیدترین فناوریهای روز جهان با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال به تازگی توسط متخصصان این شرکت راه‌اندازی شده است.

علی امرایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیستم مکانیزه باطله سنگ آهن از طرحهای بی نظیر در سطح کشور و کم‌ نظیر در جهان است که با راه‌اندازی آن کشور ما به عنوان یکی از سه کشورر دارای این فناوری شاخص در جهان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سیستم مزبور پیش از این تنها در کشورهای برزیل و استرالیا اجرا شده بود که شرکت فولاد سنگان با تلاش متخصصان بومی و توان داخلی توانست به این فناوری مهم دست یابد.

مدیر عامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: سیستم مکانیزه جمع آوری باطله خشک سنگ آهن از نیازهای مهم در شرکتهای گندله سازی و کنسانتره سازی معدنی در جهت حفاظت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است و با تولید آن یکی از دغدغه های مهم در این زمینه کاهش می یابد.

امرایی بیان کرد: تا قبل از این جمع آوری و انباشت باطله خشک سنگ آهن در شرکت فولاد سنگان خراسان فاقد سیستم مکانیزه بود که با تولید این سیستم مشکلات زیست محیطی ناشی از آن تا میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای بومی سازی دانش و تولیدات صنعتی معادن در کشور یک هزار و ۶۱۰ قطعه صنعتی در این زمینه طی ۲ سال گذشته توسط متخصصان داخلی شرکت فولاد سنگان خراسان تولید شد.

مدیر عامل شرکت فولاد سنگان خراسان افزود: این شرکت طی سالهای گذشته در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه طرحهای فولادی در زمینه های تولید کنسانتره، گندله، سنگ آهن، آهن اسفنجی و احداث نیروگاه بادی در بخش سنگان شهرستان خواف سرمایه گذاری کرده است.

امرایی افزود: افزون بر ۷۵ درصد از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ نفر شاغل به کار در شرکت فولاد سنگان را نیروهای بومی تشکیل می دهند و با اجرای طرحهای توسعه ای این شرکت حدود ۲ هزار نفر دیگر در آینده نزدیک به کارگران و متخصصان این شرکت افزوده می شوند.

وی احداث نیروگاههای بادی با توان تولید ۲۰۰ مگاوات و نخستین پردیس صنایع معدنی دانش بنیان خراسان رضوی و صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان در منطقه سنگان شهرستان خواف را از جمله فعالیتهای در دست انجام شرکت فولاد سنگان خراسان طی سالجاری برشمرد.

سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است که پس از تبدیل به کنسانتره و سپس گندله به فولاد تبدیل می‌شود.

گندله از کنسانتره سنگ آهن به صورت گلوله کردن و پختن تولید می‌شود و به عنوان ماده اولیه در کوره احیای مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گندله گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان رضوی به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان در منطقه سنگان شهرستان خواف فعال است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

نظر:

پاسخ: