افزایش بهره‌وری از معادن، زمینه‌ساز توسعه و آبادانی کردستان

ایسنا/کردستان یک سرمایەگذار معدن در استان کردستان گفت:  افزایش بهرەوری از معادن، زمینەساز ایجاد عمران ، آبادانی و ایجاد امنیت و تربیت نیروهای متخصص در سطح استان کردستان است.

سید مجید سقایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در دو معدن "قولەگورە" و "حسن سالاران" در شهرستان سقز برای حدود ٨۰ نفر از جوانان بومی شغل ایجاد شدە است.

سقایی با اشارە بە اینکە ٨۰ درصد از پرسنل معادن از نیروهای بومی شهرستان سقز هستند، عنوان کرد: با توجە بە سیاست‌های مجموعە تا حد امکان از ظرفیت موجود در روستاهای اطراف معادن و از نیروهای بومی متخصص در شهرستان سقز استفادە شدە است.

سقایی بیان کرد: در معادن شهرستان سقز، ابتدا کلوخە را از معادن استخراج و بە واحدهای دانەبندی موجود در منطقە انتقال و سپس با روش مغناطیسی تا حد امکان عیار سنگ آهن را افزایش دادە و سپس محصول نهایی واحد فرآوری بە واحدهای کنسانترە در استان‌های همجوار انتقال دادە می‌شود.

وی بە اخذ مجوز واحد کنسانترە در حوالی معدن دیواندرە اشارە و افزود: با بهرەبرداری از این واحد، می‌توان محصول نهایی معادن سنگ آهن سقز را بە این واحد انتقال داد.

سقایی در خصوص تاثیر معادن بر توسعە اقتصادی استان و کشور خاطرنشان کرد: باتوجە بە اینکە با افزایش عیار محصول نهایی قیمت تمام شدە آن نیز بە صرفەتر است؛ بنابراین ایجاد و احداث واحد کنسانترە در استان بە لحاظ قیمت تمام شدە، محصول نهایی و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقە یک پروژە برندە و مفید است.

وی در خصوص چشم‌انداز شرکت برای ایجاد زنجیرە فولاد در استان یادآور شد: این مجموعە موفق بە اخذ مجوز احداث کارخانە کنسانترە در حوالی معدن دیواندرە شدە کە با بە ثمر رسیدن آن یک گام در ایجاد زنجیرە فولاد برداشتە و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب گام دیگری در این راستا برداشتە خواهد شد.

بە گفتە این سرمایەگذار، با اتمام پروژە کارخانە کنسانترە دیواندرە این مجموعە یکی از مجموعەهایی است کە خوراک کارخانە ذوب آهن سقز را تأمین می‌کند.

افزایش بهره‌وری از معادن زمینه‌ساز توسعه و آبادانی کردستان

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر ٦۰ میلیارد تومان در این مجموعە سرمایەگذاری شدە کە با راەاندازی معادن و کارخانە کنسانترە در دیواندرە این رقم چند برابر خواهد شد.

سقایی با اشارە بە میزان اشتغالزایی این مجموعە در منطقە یادآور شد: در حال حاضر در معادن شهرستان سقز حدود ٨۰ نفر پرسنل بە صورت مستقیم مشغول بەکار هستند کە حدود ٦۰ نفر پرسنل آن از اهالی منطقە و شهرستان سقز هستند.

وی در خصوص ارائە خدمات این مجموعە بە مردم محلی و دغدغەهای آنان گفت: در این مجموعە از ماشین‌آلات معدنی جهت تسطیح سازی راەهای روستایی و راە بین مزارع استفادە شدە و از باطلە دانەبندی سنگ‌شکن معادن، برای هموار سازی کوچەها و راەهای روستایی و بە صورت محدود بە روستاهای اطراف ارسال شدە و در مواقع حساسی همچون بارش برف ماشین آلات معدنی جهت پاکسازی معابر شهری بە شهرستان سقز گسیل شدە و کمک‌های موردی به اهالی روستاها و اختصاص مبالغی بەصورت سالانه به نزدیک‌ترین روستاهای منطقە به معدن صورت گرفته است.

سقایی با اشارە بە میزان درآمد این معادن و میزان پرداخت حقوق دولتی معادن اظهار کرد: میزان پرداخت حقوق دولتی معادن سقز بالغ بر ٤ میلیارد تومان است و حدود ٦ میلیارد تومان ارزش افزودە این معادن است کە درصدی از آن جهت عمران و آبادانی شهرستان سقز بازگرداندە و سالیانە قریب بە ٤ تا ٥ میلیارد تومان آن نیز بابت حق بیمە کارکنان و حق بیمە حاصل از قرارداد پرداخت می‌شود.

وی بە موانع و مشکلات پیش‌روی معدن‌داران اشارە و خاطرنشان کرد: ضمن تقدیر و تشکر از تلاش مسئولان و مدیران در حوزه شهرستان‌های مذکور، اگر عنایت بیشتری در خصوص تسریع امورات اداری و همکاری قانونی بیشتری صورت گیرد، معدن دار می‌تواند بدون دغدغە و با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.

سقایی با اشارە بە اینکە هزینە بازسازی اراضی ملی از محل پرداخت حقوق دولتی معادن، پرداخت می‌شود؛ یادآور شد: این واقعیت کە معادن موجب تخریب در منطقە می‌شوند بر کسی پوشیدە نیست؛ لذا لازم بە ذکر است کە این شرکت با هزینە خود نسبت بە بازسازی اراضی ملی اقدام کردە و به جهت جلوگیری از گردوخاک، همواره راه‌های ارتباطی اطراف معادن را آب‌پاشی و درختکاری می‌نماید.

وی بە مشکل معارضین محلی اشارە و بیان کرد: کار معدن شغلی سخت، پراسترس و دارای مشکلات فراوانی است کە حال اگر مسئلە معارض نیز بە آن اضافە شود معدن کار قادر بە انجام کارها طبق برنامەریزی‌ها نخواهد بود. در برخی از اوقات معارضین مشکلاتی را برای معدن‌دار بەوجود می‌آورند و خواستەهایی دارند کە انگیزە سرمایەگذار برای کار در معدن کاهش پیدا می‌کند.

ٚوی بر ایجاد کارگروهی با همکاری سازمان صمت در راستای حل مشکلات معارضین تاکید و تصریح کرد: این کارگروە باید در رفع مشکل معارضین بە معدن دار کمک کند و یا بە صورت اختصاصی مشکل معارضین را برعهدە گرفتە تا سرمایه‌گذار بدون دغدغە بە فعالیت معدنی خویش در استان ادامه دهد.

وی خطاب بە مسئولان و متولیان امر گفت: در پارەای از موارد نە تنها معدن‌کار در عرصە تولید تنها است بلکە گاهاً سنگ‌اندازی‌هایی نیز انجام می‌شود.

سقایی استان کردستان را جزو استان‌های محروم کشور خواند و عنوان کرد: افزایش بهرەوری از معادن، زمینەساز ایجاد عمران و آبادانی و ایجاد امنیت و تربیت نیروهای متخصص در استان کردستان است

نظر:

پاسخ: