حمایت از تولید ملی یا سدی بر سر راه تولید معادن

سید‌ البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه ماشین‌آلات سنگین و مشکلات بخش معدن، عنوان کرد: معادن کشور سال‌هاست به‌صورت سنتی و با قوانین جاری اداره می‌شود. ماشین‌آلات از مهم‌ترین ابزار بخش معدن هستند و در پروژه‌های عمرانی به‌ویژه راه‌سازی کاربرد عمده‌ای دارند.

حمایت از تولید ملی یا سدی بر سر راه تولید معادن

به گزارش پایگاه خبری معدن‌نامه، وی افزود: حوزه معدن از اکتشاف تا استخراج، نیازمند ابزار و ماشین‌آلات است و با توجه به حجم معادن، نوسازی این ناوگان از ملزومات کشور است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ابزار‌آلات معدنی اگر به‌روزرسانی نشود، کارایی خود را از دست می‌دهد، بیان کرد: در داخل کشور شرایط و دانش فنی تولید این ماشین‌آلات وجود دارد. در ساختار دانشگاهی از غنای فنی در این زمینه برخوردار هستیم و ساختار کارخانه‌ها برای تولید ماشین‌آلات سنگین در کشور فراهم است که شرکت هپکو از نمونه‌های بارز این توانمندی به شمار می‌آید.

حسنی تصریح کرد: شرایط اقتصادی و نحوه نگاه مسئولان به حوزه کار سبب شده است که در این زمینه به‌شدت مشکل داشته باشیم و نبود توجه به ظرفیت‌های داخلی، کشور را به لحاظ ماشین‌آلات معدنی و سنگین به خارج وابسته کرده است.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل نگاه اشتباه مسئولان طی سال‌های متمادی، واردکننده تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی در تمام زمینه‌ها بوده‌ایم، مطرح کرد: مشکلات تولید و ممنوعیت ورود ماشین‌آلات با برند خوب، سبب شد مجلس قوانین سالانه‌ای را تصویب کند تا دولت مجوز ورود این ماشین‌آلات را به‌صورت محدود بدهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاونت معدن وزارت صمت هم قوانینی را برای شرکت‌ها و معادن زیرمجموعه‌ خود گذاشت که نسبت به حجم معادن و میزان استخراج، برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، تصریح کرد: معتقد هستیم این نگاه، مشکلات موجود را حل نمی‌کند و باید طرح جامع معادن هر چه زودتر به نتیجه برسد.

حسینی با تأکید بر اینکه تقویت بخش خصوصی برای ورود به حوزه تجهیزات معدنی، بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: باید قوانین شفافی در حوزه ورود ماشین‌آلات سنگین داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امسال، ظرفیت‌هایی را در قانون بودجه قرار دادیم که نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در این حوزه وارد شود. وزارت صمت هم موظف است در این رابطه تسهیل‌گری کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون تکلیف برعهده وزارت صمت است تا شرایط را ایجاد و از قانون یک ساله برای وارد کردن بیشترین حجم ماشین‌آلات معدنی استفاده کند، گفت: کشورهای هدف و شرکت‌های درگیر در این زمینه مهم هستند.

حسینی با تأکید بر اینکه متأسفانه شرکت‌هایی که توان ارتباطی برای واردات ماشین‌آلات معدنی و نقل‌وانتقال آن‌ها دارند، محدود هستند، اذعان کرد: باید بتوانیم از تجربه سال‌های تحریم استفاده کنیم.

وی افزود: باید قانون مجلس برای واردات ماشین‌آلات معدنی به هر نحوی اجرا شود. بدین منظور می‌توان از کشورهای هم‌جوار و دوست استفاده کرد و معتقد هستیم اقلیم کردستان و عراق، بستر مناسبی برای واردات این ماشین‌آلات هستند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این مسئله بسیار مهم است و وزارت سمت باید برای اجرای آن فرصت ایجاد کند. همچنین کمیسیون صنایع مجلس هم باید پیگیر موضوع باشد.

حسینی تأکید کرد: باید اهمیت مسئله معادن در کشور احصا شود. نقش نظارت مجلس هم در این موضوع بارز است و باید با نگاه مطالبه گری به این مسئله ورود کند.

وی در پایان یادآور شد: مجلس و کمیسیون صنایع باید به همراه مسئولان دولتی، راهکارها و نحوه اجرای قانون واردات ماشین‌آلات معدنی را پایش کند. همچنین دیپلماسی اقتصادی و نقش وزارت امور خارجه در این مسیر بسیار پررنگ است تا بتوانند با هماهنگی چند‌وجهی، نیاز معادن کشور به ابزار و ماشین‌آلات را مرتفع کنند و کشور از نتایج اقتصادی آن بهره‌مند شود.

نظر:

پاسخ: