جهش قیمت فلزات موجب شد؛

جهش قیمت فلزات موجب شد؛

 تسلا و واله همکار می‌‌‌‌شوند

ایلان ماسک برای عبور از بحران کمبود فلزات مصرفی در تولید باتری خودروهای برقی، همکار معدن‌کاران بزرگ دنیا شد.

تسلا و واله همکار می‌‌‌‌شوند

بزرگنمایی تصویر


 

به گزارش پایگاه خبری معدن‌نامه به نقل از دنیای اقتصاد، جهش قیمتی نیکل در بازارهای جهانی ظرف سال گذشته و امسال باعث شد تا عزم تسلا برای انعقاد قراردادهای همکاری بلندمدت با شرکت‌های معدنی تقویت شود. این هفته واله (برزیل)، به‌‌‌‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ معدنی در دنیا که در زمینه تولید نیکل نیز فعال است، از انعقاد قرارداد بلندمدت با ایلان ماسک برای فروش نیکل کربن پایین به شرکت تسلا خبر داد. به گزارش «اکوایران»، شرکت معدنی واله به‌‌‌‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نیکل و سنگ‌آهن در جهان، قراردادی بلندمدت با تسلا منعقد کرد. طبق این قرارداد، شرکت معدن‌کار برزیلی، نیکل موردنیاز در تولید خودروهای الکتریکی این خودروساز برقی را براساس ذخایر معدنی کانادا تامین می‌کند. شرکت واله این هفته، شایعات مطرح‌شده در خصوص قرارداد بلندمدت با تسلا را تایید کرد و گفت: از این پس مطابق قراردادی بلندمدت حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد نیکل کلاس‌یک تولیدی در این شرکت که در خودروهای برقی مصرف می‌شود، به تسلا فروخته خواهد شد. واله جزئیات مالی قرارداد منعقدشده با تسلا را فاش نکرد؛ اما عنوان کرد که نیکل تولیدی که قرار است در اختیار تسلا قرار گیرد، فلزی با کمترین میزان کربن در سطح جهان است.

کمبود فلزات مصرفی در تولید خودروهای الکتریکی، شرکت‎‌‌‌‌های فعال در این بخش را با چالش کمبود مواد مصرفی روبه‌‌‌‌رو کرده است؛ به نحوی که سال گذشته برخی شرکت‌های خودروساز به دلیل کسری در تامین فلزات مصرفی، نسبت به کاهش تولید در اهداف تعیین‌شده اقدام کردند. شرکت تسلا از معدود شرکت‌های خودروساز برقی بود که توانست در سال ۲۰۲۱ فراتر از هدف‌‌‌‌گذاری ابتدایی خودروی برقی تولید کند.

تسلا در سال گذشته میلادی زمان و انرژی زیادی برای امضای قرارداد با چند تولیدکننده برتر فلزات باتری از جمله نیکل و لیتیوم صرف کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال ۲۰۲۰ و با شروع نگرانی نسبت به کسری قریب‌‌‌‌الوقوع فلزات مصرفی در خودروهای الکتریکی، از عزم این شرکت برای انعقاد قراردادهایی طلایی با تولیدکنندگان نیکل در جهان خبر داد که نسبت به محیط‌زیست نیز حساس باشند.  ظرف سال‌های اخیر، تسلا قراردادهایی با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل در دنیا از جمله بی‌‌‌‌اچ‌‌‌‌پی، پرونی‌ریسورس (Prony Resources) و تالن متالز (Talon Metals) منعقد کرده است. آخرین قرارداد این شرکت مربوط به همکاری بلندمدت با شرکت برزیلی و چندملیتی واله می‌شود.

استفاده از نیکل در تولید باتری خودروهای برقی، سایز این باتری‌‌‌‌ها را کوچک کرده و به خودروهای برقی اجازه می‌دهد سریع‌‌‌‌تر شارژ شوند.  قیمت نیکل در بازارهای جهانی ظرف سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ صعودی قابل ملاحظه داشت. بهای هر تن نیکل در بورس فلزات لندن در ماه مارس امسال و تنها ظرف یک‌روز جهشی ۲۵۰درصدی داشت؛ این جهش بی‌‌‌‌سابقه به ابطال و توقف معاملات این فلز منجر شد.  ایلان ماسک در گذشته بارها تامین نیکل را بزرگ‌ترین نگرانی تسلا اعلام کرده است؛ زیرا این فلز جزء کلیدی باتری خودروهای برقی دوربرد است. تسلا از فسفات آهن برای خودروهای با برد کوتاه‌‌‌‌تر استفاده می‌کند.

روسیه از جمله تولیدکنندگان نیکل در دنیاست؛ حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌‌‌‌های اقتصادی وضع‌شده علیه روسیه، از جمله مهم‌ترین دلایل جهش قابل ملاحظه نرخ نیکل در بازارهای جهانی ظرف ماه مارس امسال بود. روسیه ۱۷‌درصد ظرفیت تولید جهانی نیکل تصفیه‌شده کلاس‌یک را که در تولید خودروهای الکتریکی به مصرف می‌رسد، در اختیار دارد.

نظر:

پاسخ: