شرکت جانسون متی در گزارشی اعلام کرد که بازار پالادیوم، که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ با کمبود عرضه مواجه بود، امسال به تعادل خواهد رسید. این تغییر به دلیل کاهش ۶ درصدی تقاضا، ناشی از کاهش تولید خودروهای بنزینی و افزایش بازیافت در چین اتفاق میافتد.
به گفته این شرکت، چشمانداز تقاضای فلزات گروه پلاتین (PGMs) – شامل پلاتین، پالادیوم و رودیوم – در سال ۲۰۲۵ بسیار نامشخص است، زیرا تعرفههای وارداتی آمریکا و اقدامات تلافیجویانه سایر کشورها میتواند باعث کاهش مصرف این فلزات در صنایع خودروسازی و صنعتی شود و تقاضا از پیشبینیها پایینتر برود.
روپن رایتاتا، مدیر تحقیقات بازار در جانسون متی، گفت:
ما پیشبینی میکنیم مصرف فلزات گروه پلاتین در خودروها امسال ۵ درصد کاهش یابد، اما اگر تعرفهها باعث کاهش تولید خودرو شوند، احتمال کاهش بیشتر هم وجود دارد. فروش کمتر خودرو میتواند باعث شود خودروهای فرسوده کمتری اسقاط شوند و این یعنی عرضه ثانویه هم کاهش مییابد.
این سه فلز در کاتالیستهای خودرو استفاده میشوند تا آلایندگی موتور را کاهش دهند، و پلاتین همچنین در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد.
در مورد پالادیوم، رشد قوی بازیافت خودرو در چین باعث میشود عرضه ثانویه این فلز ۴ درصد افزایش یابد، با وجود اینکه حجم ضایعات در سایر مناطق ضعیف است. این افزایش میتواند کاهش ۴ درصدی تولید معادن در آفریقای جنوبی و ایالات متحده را جبران کند.
همزمان، کاهش تولید خودروهای بنزینی باعث میشود تقاضا برای پالادیوم در بخش خودروسازی کاهش یابد و همچنین بر تقاضای سرمایهگذاری نیز تأثیر بگذارد.
در مورد پلاتین، جانسون متی پیشبینی میکند که برای سومین سال متوالی بازار با کمبود شدید مواجه شود. عرضه معادن ۳ درصد کاهش خواهد یافت، بهویژه بهدلیل محدودیت تولید در آفریقای جنوبی، و عرضه ثانویه نیز در همه مناطق (بهجز چین) ضعیف است.
مصرف پلاتین در خودروسازی نیز احتمالاً ۵ درصد کاهش مییابد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح در ۱۶ سال اخیر رسیده بود، اما حالا خودروهای برقی سهم بیشتری از بازار خودروهای سواری و سنگین را در اختیار گرفتهاند.
برای رودیوم نیز، جانسون متی پیشبینی میکند بازار در سال جاری همچنان با کمبود روبهرو باشد، چون عرضه و تقاضا هر دو حدود ۱ درصد کاهش خواهند یافت؛ فشار اصلی از سمت کاهش تولید معادن و کاهش مصرف در صنعت خودرو است.
نظر: