ششمین نشست «ایمینو» با بازیگران زیست‌بوم نوآوری معدن و صنایع معدنی/ ضرورت هم‌افزایی و همگرایی دست اندرکاران

با هدف ترویج نوآوری و کارآفرینی برگزار شد

ششمین نشست «ایمینو» با بازیگران زیست‌بوم نوآوری معدن و صنایع معدنی/ ضرورت هم‌افزایی و همگرایی دست اندرکاران

نشست هم اندیشی و همرسانی بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ایران با هدف توسعه‌ این بخش و هم‌افزایی و همگرایی بیشتر بین بازیگران اصلی زیست‌بوم به همت «ایمینو» برگزار شد.

ششمین نشست «ایمینو» با بازیگران زیست‌بوم نوآوری معدن و صنایع معدنی/ ضرورت هم‌افزایی و همگرایی دست اندرکاران

این نشست با حضور بازیگرانی همچون خانه معدن ایران، فناپ، اتاق بازرگانی ایران، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت کاشف، شتابدهنده صدرفردا، شتابدهنده ماینتک و شتابدهنده تواناتک به میزبانی «ایمینو» برگزار شد.

در ابتدای این نشست، برنامه های طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ( ایمینو) در خصوص پژوهش طراحی زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی، انعقاد تفاهم‌نامه فن‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی اعلام شد و قوانین بخش معدن جهت همگام‌سازی آن‌ها با موضوعات نوآوری و فناوری در این بخش، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مجید وفایی فرد مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ( ایمینو) مطرح کرد: این مرکز با هدف انتقال دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع معدنی کشور با وظایفی همچون سیاستگذاری، تسهیلگری، شبکه‌سازی و توسعه بازار راه‌اندازی شده و با تمام فعالان بخش مکاتبه داشته و بسیاری از انجمن‌ها و فعالان بخش معدن نیز با آن ارتباط دارند. این مجموعه همچنین توانسته بیش از 32 استارتاپ را پذیرش، هدایت و راهبری و از 84 شرکت دانش بنیان حمایت کند.

در این نشست جلوگیری از موازی‌کاری و بهبود هم‌افزایی میان اعضای شبکه بازیگران زیست‌بوم نوآوری معدن و صنایع معدنی حائز اهمیت قرار گرفت و هر کدام از بازیگران نقش و حوزه فعالیت خود را عنوان کردند. علی ولی‌زاده مدیرعامل شرکت کشف و تبادل فرصت های اقتصادی کاشف فعالیت این مجموعه را متمرکز بر هوشمندسازی صنایع مس و فولاد اعلام کرد و میرسینا امیرشنوا مدیر مرکز نوآوری چادرملو در خصوص پلتفرم نوآوری و فناوری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با عنوان نوچاد توضیحاتی مطرح کرد. او اولویت های این مرکز را تمرکز بر مدل استارتاپ‌استودیو و تبدیل فناوری‌های موفق رشد یافته در دل شرکت چادرملو به استارتاپ، برگزاری دوره‌های پیش‌شتابدهی و شتابدهی برای تیم‌های مرتبط با اولویت‌ها و فعالیت شرکت چادرملو، انجام اقدامات تسهیلگری برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، تاسیس صندوق خطرپذیر شرکتی و تقویت ارتباط با دانشگاه اعلام کرد.

علی میثاقی مدیرعامل شتابدهنده تواناتک در ادامه این نشست اظهار کرد: این مجموعه در حال حاضر بر حوزه اکتشاف تمرکز کرده و با پیوست فناوری در پروژه‌های کلان معدن و صنایع معدنی وارد شده و در تلاش هستیم با غربالگری پروژه‌های پژوهشی انجام شده فضای ایده‌پرداز و فناوری را تسهیل کنیم. در این نشست همچنین امیر کاشی رییس کمیته دانشجویی خانه معدن ایران که به تازگی این کمیته با هدف تقویت استارتاپ‌ها و دانشجویان رشته‌های مرتبط با معدن تشکیل شده، گفت: ترویج کارآفرینی و حمایت از استارتاپ ها از سوی دانشگاه و تشکل ها بهتر است مورد توجه قرار گیرد زیرا بخش خصوصی هم به عنوان یک بازیگر زیست بوم می تواند نقش موثری ایفا کند.

هانیه حقیقی مسوول ارتباطات مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص نقش اتاق بازرگانی در این زیست‌بوم توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: سیاست‌گذاری، اقدامات ترویجی و جذب حمایت اعضای اتاق از جامعه نوآور از مواردی است که این مرکز نوآوری دنبال می کند.

«ایمینو» همواره درصدد رفع چالش‌‌‌های مهم نوآورانه و فناورانه معدن و صنایع معدنی، تسهیل‌گری جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها، توسعه بازار محصولات دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران و نوآوران و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌‌‌ها و مراکز پژوهشی، پارک‌‌‌های علم و فناوری، شتابدهنده‌‌‌ها و فعالان بخش بوده است. از این رو با برگزاری چنین نشست هایی در راستای شناسایی مشکلات اکوسیستم نوآوری و فناوری بخش، احصا و شناسایی نیازها و چالش‌های زنجیره‌های مختلف معدنی و تعریف پروژه‌‌‌های نیازسنجی با همکاری نهادهای فعال در اکوسیستم نوآوری و فناوری گام برداشته است.

نظر:

پاسخ: