در حوزه معدن از برخوردهای سلیقه‌ای خودداری شود

دنیای معدن- در نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تاکید شد که باید رویه‌ها به‌گونه‌ای اصلاح شود که سرمایه‌گذار، منابع طبیعی و مردم با هم منتفع شوند. باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذار تقویت شود.
به گزارش دنیای معدن، نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با ریاست ابراهیم جمیلی برگزار شد. در این نشست فعالان حوزه معدن از مشکلات معدن با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفتند که عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پاسخ داد.

در ابتدای این نشست غلام‌سرور نوتی‌زهی، نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: باید نگاه خود را به حمایت از بخش معدن تغییر دهیم؛ یعنی به‌جای اینکه این حوزه را ضد محیط‌زیست و منابع طبیعی معرفی کنیم، به پتانسیل پیشران بودن آن در توسعه منطقه‌ای توجه شود؛ البته رویه‌ها هم باید در عمل به این سمت‌وسو باشد. باید به آمایش سرزمینی توجه شود تا با تکیه به این سند بالادستی اختلاف‌سلیقه‌ها و رفتارهای سلیقه‌ها از بین رود.

بعد از آن سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان از قوانین حوزه معدن گفت که ریشه خیلی از اختلاف‌نظرها در درون همین قوانین است. باید این برداشت‌های سلیقه‌ای از قانون اصلاح شود و این برداشت‌ها باعث حبس معدن در استان‌های مختلف خواهد شد. باید رویه‌ها در بهره‌برداری یکسان باشد.

در ادامه این نشست عنوان شد: باید رویه‌ها به‌گونه‌ای اصلاح شود که سرمایه‌گذار، منابع طبیعی و مردم همه باهم منتفع شوند. باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذار تقویت شود.

همچنین عنوان شود: تردد بیش از حد ماشین‌آلات در جاده‌ها باعث آسیب‌زدن به منابع طبیعی می‌شود و جلوی این کارها گرفته شود؛ باید کیفیت و طول و عرض جاده مورد توجه قرار گیرد. مشکلات متعدد باعث شده که محدوده معدنی روزبه‌روز با موانع بیشتری مواجه است. محدوده‌ها مشخص نیست؛ باید بدانیم چه از دست می‌دهیم و چه به دست می‌آوریم. باید در قبال اکتشاف، توجه به محیط‌زیست و درختکاری هم توجه شود که درنهایت محیط‌زیست متضرر نشود و البته در این مسیر منابع طبیعی هم و آبخیزداری کشور هم آسیب نخواهد دید.

در این نشست عنوان شد: باید ابزارهایی به کار ببریم که تخریب محیط‌زیست کمتر شود؛ باید به الگوهای موفق در دنیا توجه شود. در مرحله اکتشاف، استعلام از منابع طبیعی حذف شود. باید به راهکارهای جامع توجه شود و در این مسیر باید تعامل لازم صورت گیرد، اما متأسفانه خیلی مواقع بروکراسی‌های اداری مانع اصلی کار است.

در ادامه ابراهیم جمیلی تأکید کرد که باید به فناوری‌های نوین در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود. باید به مسئله آموزش توجه شود. باید سعی کنیم از مخازن پنهان کشور بهره بگیریم که هم زمینه رشد و توسعه اقتصادی را در پی دارد و هم معضل بیکاری را حل می‌کند.

بعد از آن عباسعلی نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تمام سعی ما در سازمان این است که خسارت‌هایی که در عرصه به محیط‌زیست وارد می‌شود، جلوی آن گرفته شود. البته رویه اصلی من در سازمان بر تعامل و همکاری استوار است. هدف این است که با حداقل خسارت، بیشترین سود را از حوزه کار خود ببریم. ما باید در استفاده از منابع طبیعی به فکر آیندگان هم باشیم. اگر گاهی منابع طبیعی سخت‌گیری می‌کند این برای حفظ منابع طبیعی است.

نوبخت ادامه داد: گاهی انتقادها به دلیل اطلاعات ناکافی از اهمیت پوشش گیاهی، اهمیت بانک ژنتیک گیاهی است. باید در نشستی مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو موضوع بهره‌برداری از منابع طبیعی، را با اولویت حفظ منابع طبیعی و بهره‌گیری از معادن بررسی کنیم. واگذاری برخی از معادن واقعاً ممنون است و نباید اجازه دهیم که زه‌کشی رودخانه‌ها تخریب شود. به برخی از جاها نباید مجوز بهره‌بردار داد. البته ما هم مشکلاتی داریم و باید در جلساتی بدون تعصب و بخشی نگری گره‌ها را مشخص کنیم و این مشکلات را یکی‌یکی حل کنیم.

نوبخت تصریح کرد: باید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را خانه خود بدانید؛ ما در مقابل شما نیستیم ولی باید ارزش گونه‌های گیاهی و ذخیره ژنتیک کشور را قدر بدانیم. البته می‌دانم که بیش از نیمی از معادن ما نیمه فعال هستند. ما می‌توانیم با تشکیل تعاونی‌هایی از این معادن حمایت کنیم.

نوبخت ادامه داد: می‌توانیم در استان‌های مختلف، معادن را شناسایی کنیم که همه استان از آن بهره ببرند. گاهی برای یک معدن، چندین جاده بلااستفاده مانده‌اند و همه این‌ها ضد منابع طبیعی است. نباید به طبیعت آسیب زد، ما کنار شما هستیم. ما می‌توانیم با تفاهم‌نامه‌هایی حداقل خسارت را به طبیعت بزنیم.

او پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را با محوریت اتاق ایران داد که در آن نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اتاق ایران در آن حضور داشته باشند تا مشکلات حوزه معدن احصا و بررسی شود.

درنهایت جمیلی به تعامل بخش خصوصی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تأکید کرد تا اهلیت منابع طبیعی حفظ شود.

نظر:

پاسخ: