به خاطر 50 میلیون دلار تولید جلوی واردات 2 میلیارد دلار ماشین آلات را گرفته اند

فعال حوزه معدن در گفت و گو با تحریریه مطرح کرد
به خاطر 50 میلیون دلار تولید جلوی واردات 2 میلیارد دلار ماشین آلات را گرفته اند

به خاطر 50 میلیون دلار تولید جلوی واردات 2 میلیارد دلار ماشین آلات را گرفته اند
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: وزارت صمت واردات ماشین آلات خارجی مورد نیاز معدن را به شدت محدود و حتی ممنوع کرده است. به لحاظ محدودیت و ممنوعیت ایجاد شده ماشین آلات داخلی نیز به شدت گران شده اند به طوری که قیمت ها در بازار پنج برابر شده است.
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با تحریریه در خصوص قصور و بی اعتنایی وزارت صمت به تامین ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز معدن کشور گفت: قصور وزارت صمت در واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن، زیان های بسیار بزرگی به این بخش تحمیل کرده است. در حالی وزارت صمت از واردات ماشین آلات وابزارهای معدنی ممانعت به عمل می آورد که کل تولید داخلی تمام ماشین آلات معدنی کشور به هزار میلیارد تومان نمی رسد، یعنی نزدیک به 50 میلیون دلار.

وی در این باره گفت: اگر به دنبال تحقق تولید معدنی در افق 1404 باشیم، تکمیل زنجیره تامین بسیار مهم و حیاتی است به همین دلیل نیازمند واردات 2/2 میلیارد دلار ماشین آلات معدنی هستیم. در حالی که امروز نیازمند بیش از 2 میلیارد دلار ماشین آلات صنعتی و معدنی هستیم، تولید داخلی به 50 میلیون دلار نمی‌رسد. مسوولین وزارت صمت باید پاسخگو باشند که با این وضعیت چگونه می توانیم نیاز ماشین آلات کشور را تامین کنیم؟

بهرام شکوری فعال اقتصادی و فعال حوزه صنعت و معدن خاطر نشان کرد: وزارت صمت با کدام توجیه به خاطر 50 میلیون دلار جلوی واردات 2 میلیون دلار ماشین آلات معدنی را گرفته است؟ بر چه اساسی و بنا به کدام تشخیص و مصلحت، چنین خسارت عظیمی به بخش معدن وارد می کنند.

وی در خصوص محدودیت های صورت گرفته از سوی وزارت صمت گفت: وزارت صمت واردات ماشین آلات خارجی مورد نیاز معدن را به شدت محدود و حتی ممنوع کرده است. به لحاظ محدودیت و ممنوعیت ایجاد شده ماشین آلات داخلی نیز به شدت گران شده اند به طوری که قیمت ها در بازار پنج برابر شده است.

بهرام شکوری در خصوص آخرین دیدار صنعتگران برای رایزنی واردات ماشین آلات با مسوولین وزرات صمت و بازگشتی ناامیدانه به خانه، گفت: آخرین راهکار ارائه شده از سمت فعالان معدن به وزارت صمت که در جلسه ای ارائه شد، مبنی بر این بود که صندوق بیمه فعالیت های معدنی با خرید همه ماشین آلات تولید داخل موافقت کرده با بهره 14 تا 18 درصد چهار ماشین آلات و ابزارهای خریداری شده را به فعالین معدنی واگذار کند، مشروط به حذف ممنوعیت و محدودیت ایجاد شده از سوی وزیر صمت.

بهرام شکوری در این باره توضیح داد: علی رغم اینکه در جلسه برگزارش در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با حضور معاونت معدنی وزارت صمت، بنده و آقای بروغی از کمیسیون و دکتر دهقان مدیر عامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی، متأسفانه وزیر صمت این پیشنهاد را نپذیرفت و باعث شد در مرحله اول زنجبره فولاد کشور زیان 22 میلیاردی متحمل شود.

بهرام شکوری رئیس اتاق بازرگانی معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه نقطه اول زنجیره تامین مواد اولیه است، در صورت عدم تامین مواد اولیه معدن این زنجیره دچار مشکل می شود و 30 درصد صادرات غیرنفتی کشور که توسط فولاد تامین می شود با چالش های اساسی رو به رو می شود.

وی در این باره تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت با صدور بخش نامه مانع واردات ماشین آلات شده، حتی بعد از گذشت از هفت خوان رستم و ماه ها اتلاف وقت برای گرفتن مجوز وارد کردن یک ماشین و ابزار خارجی، در ازای آن باید یک ماشین داخلی بی کیفیتی خریداری شود که در مدت زمان طولانی تحویل داده می شود.

نظر:

پاسخ: