سازمان حفاظت محیط زیست دخالتی در صدور مجوز معادن خارج از مناطق حفاظت شده ندارد

دنیای معدن- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: رفع خلاء قانونی درباره معادن خارج از مناطق حفاظت شده ضروری است زیرا در زمان حاضر استعلامی از سازمان حفاظت محیط زیست درباره این قبیل معدن ها صورت نمی گیرد و این سازمان دخالتی برای صدور مجوز فعالیت آنان ندارد.
به گزارش دنیای معدن، ایرج حشمتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، درباره معادنی که خارج از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند، استعلامی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت نمی گیرد که این موضوع باید اصلاح شود.

وی مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست را پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و اثر طبیعی ملی عنوان کرد و اظهار داشت: مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست در استان اصفهان حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار هستند که اگر معدنی داخل این محدوده باشد از ما درباره فعالیت آن استعلام می شود.

حشمتی ادامه داد: اما برای سایر معادن که در محدوده خارج از مناطق تحت حفاظت محیط زیست باشند چه در مرحله بهره برداری، تمدید یا ایجاد آنها، استعلامی از اداره کل حفاظت محیط زیست انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای معادن بدون بررسی اثرهای تجمعی، وضعیت منطقه یا جهت باد قالب با اِشکالاتی همراه است، تاکید کرد: بطور کلی از نظر محیط زیستی، فعالیت همه معادن با تخریب همراه است و کار معادن باید الزامات محیط زیست خاصی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه تغییر این روند استعلام ها ضروری است و باید درباره همه معادن از این اداره استعلام شود تا بر اساس توپوگرافی (عارضه نگاری) و شرایط منطقه درباره فعالیت معدن اعلان نظر کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست در زمان حاضر نمی تواند درباره معادن خارج از مناطق تحت حفاظت خود که طبق قانون مجوز می گیرند و حقوق مکتسبه دارند، کاری انجام دهد، تصریح کرد: ما در این قبیل موارد، محل صدور مجوز نیستیم و اگر معدنی مشکل محیط زیستی ایجاد کرد می توانیم آن را در فهرست صنایع آلاینده قرار دهیم.

حشمتی اضافه کرد: اگر معدنی در مناطق تحت حفاظت ما باشد و از ما درباره آن استعلام صورت گیرد ما الزامات محیط زیستی را برای آن واحد تعریف می کنیم و آن معدن ملزم به رعایت آن است اما وقتی برای صدور مجوز معدنی از ما استعلام نمی کنند ما نیز تمهیدات لازم را به آنها ابلاغ نمی کنیم زیرا ما محل صدور مجوز نبوده ایم.

به گفته وی اگر پس از بهره برداری از یک واحد معدنی، شرایطی ایجاد شود که به زمین های کشاورزی آسیب برسد جهاد کشاورزی و اگر به قنات ها و آب ها آسیب برسد آب منطقه ای می تواند ورود پیدا کند و اگر مساله هوا و زیستگاه های آزاد مطرح بود اداره کل حفاظت محیط زیست باید ورود پیدا کند.

حشمتی درباره مخالفت تعدادی از مردم در برخی از مناطق استان مانند علویجه ( از توابع شهرستان نجف آباد) با فعالیت معادن، گفت: در علویجه و نجف آباد مسائل مختلفی درباره فعالیت معادن مطرح است مانند تعدد آنها، گسترش شهرها و توپوگرافی منطقه که در کنار هم مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مردم اعضای تشکل های مردمی در این زمینه به ما مراجعه کرده اند اما ما باید در چارچوب قانون عمل کنیم، افزود: آنچه فعالان محیط زیست در حوزه نجف آباد می گویند درست است و الزامات محیط زیستی چندان رعایت نمی شود که لازم است قانونگذار فکری به حال آن کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در صورتیکه معاونت دادستانی از نظر حقوق عامه چنین مسائلی را پیگیری کند می تواند از ما درباره رعایت الزامات محیط زیست استعلام بگیرد.

به گزارش ایرنا، جمعی از مردم شهر علویجه و بخش مهردشت شهرستان نجف آباد با فعالیت معادن سنگ در محدوده شهر علویجه مخالف هستند و تاکید دارند که فعالیت این معادن به تخریب محیط زیست و برهم زدن زیست بوم (اکوسیستم) طبیعی و بکر منطقه مهردشت منجر می شود.

شهر علویجه در غرب استان اصفهان و از توابع شهرستان نجف آباد است.

نظر:

پاسخ: