تبیین اقدامات و دستاورد‌های فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طی یک سال گذشته، برنامه‌های تحولی مهمی را در دستور کار خود قرار داده و دنبال کرده است.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای شهاب جنابی، مدیرکل محترم حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس ستاد بزرگداشت و گرامیداشت دهه تولید و تجارت در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما به تبیین اقدامات و دستاورد‌های فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

وی با اشاره به نقاط قوت و دستاورد‌های حاصل شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با توجه به اینکه یکم تیر ماه روز اصناف و دهم تیرماه روز صنعت و معدن است؛ وزیر صمت در ایده‌ای ابتکاری از حدود یک ماه پیش، این دهه را به عنوان دهه تولید و تجارت تعیین کردند.

جنابی با اشاره به اهدافی که در گرامیداشت دهه تولید و تجارت مد نظر است، ادامه داد: در وهله اول، تبیین دستاورد‌ها و اقدامات همه عزیزان در این بخش مد نظر است که در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین نیز است. در وهله بعد، قدردانی از زحمات و تلاش‌های عزیزانی که در بخش صنعت، معدن ک تجارت تلاش کرده اند، دنبال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به هدف سومی که از دو هدف قبلی حاصل خواهد شد، افزود: هدف دیگر این است که هر یک از فعالان این بخش، بتوانند با تبیین خوب اقدامات صورت گرفته، نقش و جایگاه خود را در فرایند ایجاد تحول مورد نظر به خوبی و بهتر از گذشته دریابند چرا که ایجاد تحول به رهبران عالی و به رهبران میانی تحول‌گرا نیاز دارد و همه فعالان در این بخش می‌توانند با همسوسازی نیرو‌ها و ایجاد هم‌افزایی بیش از پیش در این مسیر به تحقق اهداف و ایجاد تحول مورد نظر کمک کنند. این کاری جمعی است و علاوه بر وزارت صمت، زحمت آن بر دوش عزیزان و تشکل‌های فعال در این عرصه و بخش غیردولتی نیز قرار دارد.

مدیرکل محترم حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه اظهار داشت: طبق نامگذاری صورت گرفته، اول تیر، روز «اصناف؛ نماد اقتصاد مردمی»، دوم تیر، روز «تشکل‌ها؛ هم افزایی تولید و تجارت»، سوم تیر، روز «تجارت و خدمات؛ هوشمندی کسب و کار»، چهارم تیر، روز «رسانه؛ تبیین گر تولید و تجارت»، پنجم تیر، روز «زیرساخت؛ بنیان تولید و تجارت»، ششم تیر، روز «صادرات؛ تولید پایدار در تراز جهانی»، هفتم تیر، روز «امنیت قضایی؛ آرامش کسب و کار»، هشتم تیر، روز «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، نهم تیر، روز «معدن؛ فرصت ناب ارزش آفرین» و دهم تیر، روز «صنعت و معدن؛ پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب» نام‌گذاری شده است.

جنابی در ادامه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی فرمودند، ما در کشورمان ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی داریم و خیلی از آن‌ها به دلایل مختلف آن طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته است و امروز این بار سنگین مسئولیت روی دوش همه کسانی است که می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند وجود دارد که بتوانند از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده کنند.

رئیس ستاد بزرگداشت و گرامیداشت دهه تولید و تجارت گفت: ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به گونه‌ای است که اگر این مقوله را خوب بشناسیم و از آن‌ها استفاده کنیم، قطعاً این امر می‌تواند در حل مسائل راهگشا باشد و مصادیق آن هم متنوع است مثل حوزه معدن که نعمتی خدادادی در کشور ماست و باید روی آن متمرکز شویم و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌هایی که در گام دوم انقلاب مورد انتظار است که بتوانیم به سمت آن حرکت کنیم، نیازمند ایجاد تحول در بخش‌های مختلف اداره کشور هستیم که یکی از مهمترین آن‌ها همین بخش صنعت، معدن، تجارت است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طی قریب به یک سال گذشته، برنامه‌های تحولی را در دستور کار خود قرار داده و دنبال کرده است؛ در این مدت، هم رسیدگی به امور جاری مدنظر بوده و هم تلاش‌های جدیدی برای ایجاد تحول در نحوه حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرفته است.

جنابی تاکید کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت گستره بسیار وسیعی دارد و بر آحاد جامعه اثرگذار است و همچنین حوزه ماموریتی متنوعی را نیز دارا است و همکاران ما در سطح استان‌ها و سازمان‌های تابعه با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت، بخشی از این تلاش‌ها را بر عهده داشتند و بخش مهم دیگری از این زحمات نیز بر دوش سایر ذینفعان بوده است.

وی افزود: اغلب برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب برنامه‌های تحولی تعریف کرده است، برای اجرایی شدن، نیازمند مشارکت فعال ذی‌نفعان این بخش است لذا دستاورد‌های این پروژه ها، حاصل کار جمعی و زحماتی است که همه عزیزان در بخش‌های مختلف متحمل شدند.

رئیس ستاد بزرگداشت و گرامیداشت دهه تولید و تجارت گفت: سرفصل‌های برنامه‌ها و فعالیت‌های این دهه که در سطح استان‌ها و در سطح ستاد وزارتخانه پیش‌بینی شده‌اند، شامل نشست در سطوح عالی با سران قوا، نشست‌های هم‌اندیشی در سطح استان‌ها و ستاد وزارتخانه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بویژه در حوزه دانش‌بنیان، افتتاح و آغاز بهره برداری پروژه‌های متعدد، برگزاری رویداد‌های خلاقانه، حضور فعال در رسانه‌ها در تمام استان‌ها، بازدید‌های جمعی مردمی از صنایع بزرگ و معرفی و تقدیر از پیش‌کسوتان و جوانان پیشگام در این عرصه هستند.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت در پایان برنامه اظهار داشت: برای تحول، ما به رهبران عالی و رهبران میانی تحول گرا نیاز داریم و این امر مستلزم هم افزایی و همدلی و همراهی جمعی است، مسئله مهمتر باید به کسانی که در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند انگیزه داد و از تلاش هایشان قدردانی کنیم و با دعوت از افراد پیشکسوت و حتی جوان‌هایی که مسیر موفقیت را طی کرده اند با ارائه برنامه‌هایی به تشریح دستاوردهایشان بپردازیم و همچنین در بخش دیگری در سطح کشور طی فرایندی به واحد‌های صنفی و واحد‌های تولیدی فراخوان داده شده و براساس شاخص هایی، واحد‌های برتر معرفی و از آن‌ها قدردانی خواهد شد.

نظر:

پاسخ: