معادن خراسان جنوبی، محور توسعه شرق کشور

 نخستین شورای معادن استان در سال جدید به ریاست محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی و داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.


به گزارش صمت از خراسان جنوبی، محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی در این شورا عنوان کرد: ذخیره قطعی معادن این استان ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن است که امسال به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و ظرفیت بالایی برای توسعه اشتغال در استان به شمار می‌رود. 
وی با تاکید بر اینکه معادن، محور توسعه خراسان جنوبی هستند ادامه داد: این مقدار ذخیره قطعی مواد معدنی در استان هنوز نتوانسته موتور محرکه استان باشد و باید درباره سرمایه‌گذاران و معدنداران خرد فکر بیشتری شده و صلاحیت آنها بررسی شود. 
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار باعث می‌شود به جای یک درخت ۱۰۰ درخت کاشته شده و ۳ سال از آن نگهداری شود، خطاب به مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: حل مسئله مهم است و باید از روش‌های دیگر برای مشارکت سرمایه‌گذار استفاده کرد، به نوعی که در یکی از استان‌ها سرمایه‌گذار به جای یک درخت ۱۰۰ درخت کاشته و ۳ سال از آن نگهداری می‌کند و جنگل و باغ وحش در کنار کارخانه‌اش ساخته که به آن، جلب مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری می‌گویند. 
مروج‌الشریعه گفت: از هر سرمایه‌گذار، محیط‌بان بسازید. اگر درختی قطع می‌شود معادل آن را با همکاری مردم و سرمایه‌گذار بر اساس نظارت منابع طبیعی درخت بکارید. 
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کمک‌های فنی و اعتباری در اختیار معادن و صنایع معدنی قرار می‌گیرد، به تعطیلی موقت ۱۰ معدن کوچک در شهرستان‌های استان، اشاره و تاکید کرد: معادن سیلیس نهبندان به دلیل نبود کارخانه جام و شیشه خالی است. 
وی با بیان اینکه رکود بازار برای تعطیلی معدن دلیل بسیار کمی است، تصریح کرد: اگر قرار باشد از سوی ما کمکی به سرمایه‌گذار شود می‌توانیم کمک‌های فنی اعتباری به معادن و صنایع معدنی بدهیم. مروج‌الشریعه با تاکید بر اینکه خسارت‌های ندانم‌کاری‌ها، شفاف نبودن‌ها و معطل ماندن برای اخذ مجوزها در حوزه منابع طبیعی را نباید سرمایه‌گذار بدهد، خاطرنشان کرد: اگر خام‌فروشی مواد معدنی استان ادامه یابد، بیغوله‌های آن برای منابع طبیعی خواهد ماند و اگر منابع طبیعی سختگیری می‌کند به دلیل همین اشتباهات گذشته بوده که گودال‌های بسیاری در یکی از مناطق، ایجاد شده و ریزگردها را به وجود آورده است.


۲/۷ میلیارد تن ذخایر خراسان جنوبی 
داوود شهرکی، دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع معادن استان ۱۳ هزار اشتغال ایجاد شده است، عنوان کرد: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی مواد معدنی در استان شناسایی شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو ۵ استان معدنی کشور است، در تعداد معادن نیز رتبه چهارم کشوری را داریم و از لحاظ تعداد صدور پروانه، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده‌ایم. 
شهرکی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۳ پروانه اکتشاف با مساحت ۴۶۲ کیلومتر مربع صادر شده است، افزود: ۲۹ گواهی‌نامه کشف و اکتشاف تکمیلی زغال‌سنگ نیز در سال گذشته صادر شده است.


افزایش استخراج اسمی
وی با بیان اینکه مصوبه و محاسبه حقوق دولتی بر اساس میزان استخراج واقعی معادن از مقام عالی وزارت در راستای همکاری با معدنکاران است، گفت: ۶۳ پروانه بهره‌برداری معادن با ذخیره ۱۴۲ میلیون تن و با سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۹۰ میلیارد تن و افزایش استخراج اسمی به میزان ۳/۳میلیون تن در سال گذشته صادر شده است. 
شهرکی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳ نوبت فرآیند عمومی مزایده برگزار و ۲۹ محدوده و معدن واگذار شده است، عنوان کرد: تمرکز بر سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی و حمایت از توسعه صنعت فرآوری آن در استان با واگذاری محدوده مستعد در قالب برگزاری مزایده محدوده و تامین تجهیزات سنگ‌تراشی از جمله سیاست‌های سازمان در امسال است.


۷۰ میلیون یورو تسهیلات فاینانس چین 
وی با بیان اینکه ۷۰ میلیون یورو تسهیلات فاینانس چین در راستای اجرای طرح توسعه معادن زغال سنگ در محدوده پروده طبس برای افزایش استخراج به میزان ۷۵۰ هزار تن به تصویب رسیده است، بیان کرد: عملیات اکتشاف مس چاه پلوند فردوس در سال گذشته با سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد ریال آغاز شده و در حال تجهیز است. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: پیش‌بینی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر ذخیره ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن در امسال است. شهرکی با بیان اینکه استخراج اسمی استان از سال ۹۰ با ظرفیت ۳/۵ میلیون تن به ۱۶ میلیون تن در سال ۹۶ رسیده است، گفت: از مجموع بیش از ۱۰ میلیون تن استخراج سالانه، کمتر از ۵۰۰ هزار تن به خارج از استان صادر شده و ۹/۵ میلیون تن آن حداقل یک مرحله در استان فرآوری می‌شود.


شناسایی ۱۱ محدوده و منطقه مستعد
وی با اشاره به سیاست‌های سازمان در حوزه معدن، اکتشاف گسترده را از طریق پهنه‌های اکتشافی و واگذاری به شرکت‌های بزرگ معدنی با تمرکز بر اکتشاف سیستماتیک دانست و افزود: اعمال سیاست‌ حمایت از بهره‌برداران معادن، مطالعات ژئوفیزیک هوایی در وسعت تقریبی ۵۷ هزار کیلومتر مربع، اتمام عملیات اکتشاف در پهنه نوار مرزی و شناسایی ۱۱ محدوده و منطقه مستعد در پهنه نوار مرزی، از دیگر اقدامات سازمان در سال گذشته بوده است. 
شهرکی با اشاره به اینکه عملیات اکتشاف در پهنه سربیشه به مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع به اتمام رسیده است، بیان کرد: عملیات اکتشاف در پهنه‌های سربیشه، حیدرآباد و عشق‌آباد و عملیات اکتشاف در پهنه‌های پلایای میانی و دستیابی به ذخیره با حجم ۱/۵میلیارد متر مکعب شورابه با هزینه ۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است. 
وی با بیان اینکه عملیات اکتشاف در پهنه اکتشاف ماده معدنی سرب و روی ازبکوه با هزینه ۳۰ میلیارد ریال نیز به پایان رسیده است، بیان کرد: برگزاری ۱۳ جلسه تعامل با اداره کل منابع طبیعی، اجرای طرح‌های عمرانی در قالب پروژه‌های اکتشافی و واگذاری پهنه اکتشافی دهسلم از دیگر اقدامات سازمان در سال گذشته بوده است.


۴۲۳ استعلام مثبت در ۲ سال
نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه بر اساس آمار مستند عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۵ و سال گذشته ۶۰۷ استعلام انجام شده که به ۴۲۳ مورد پاسخ مثبت داده شده است. نصرآبادی بیان کرد: به استثنای مناطقی که دارای ممنوعیت‌های مطلق هستند در سایر موارد، کارشناسان نظر مثبت می‌دهند. در جنگل‌های «بنه» سازمان مرکزی ما مخالف بود که نامه‌ای از سوی سازمان منابع طبیعی استان به سازمان جنگل‌ها ارسال شد و مسئولیت برخی قوانین دست و پاگیر را عهده‌دار شدیم.


بررسی محدوده‌های معدنی 
نصرآبادی با تاکید بر اینکه محدوده‌های معدنی با اولویت شهرستان طبس به علت برخی اعتراض‌ها بررسی شده‌اند، بیان کرد: ۹ میلیون هکتار از اراضی استان برای محدوده‌های معدنی باید بازدید شوند.
۷۰ درصد فضای کاری‌مان را به حوزه معدن اختصاص داده‌ایم و از دورنگری و توسعه استان بازمانده‌ایم.


در حاشیه: معدنداری با اعمال شاقه! 
در این جلسه، پیگیری پرونده یکی از معدنداران برای دریافت مجوز از منابع طبیعی مطرح شد که در مدت ۶ ماه بیش از ۲۳ نامه اداری بین معدندار، استاندار و منابع طبیعی ردوبدل شده بود و در نهایت از ۳۸۷ هکتار مجوزی که معدندار درخواست کرده بود، کارشناسان منابع طبیعی مجوز ۱۳ هکتار را دادند، آن هم با شرط غیرعملیات اکتشاف!

منبع: صمت

نظر:

پاسخ: