

عباس آخوندی در این نشست گفت: در حال حاضر سهم جابهجایی مسافری در کلانشهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جادهای ۹۸ درصد و بهطور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
وی افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودروپایه بودن به سمت ریلپایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی داریم. آخوندی گفت: حداقل ۳ برنامه ملی باید در این زمینه اجرا و ۲دهه باید در این زمینه کار شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵میلیون تن است، این در حالی است که معادل 20.5 میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جادهای به ریلی وجود دارد و هدفگذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی سهم ۵۶ درصدی است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد میکنم کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمعبندی آن درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: انتقال حمل و نقل جادهای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، کاری ملی است و نیاز به پروژههای مشترک با وزارت راه و شهرسازی دارد.
وی گفت: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامهای باید میزان رشد حوزههای صنعت، معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود، افزود: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جادهای و شخصی بار نسبت به ریلی گرانتر باشد.
وی افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودروپایه بودن به سمت ریلپایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی داریم. آخوندی گفت: حداقل ۳ برنامه ملی باید در این زمینه اجرا و ۲دهه باید در این زمینه کار شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵میلیون تن است، این در حالی است که معادل 20.5 میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جادهای به ریلی وجود دارد و هدفگذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی سهم ۵۶ درصدی است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد میکنم کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمعبندی آن درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: انتقال حمل و نقل جادهای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، کاری ملی است و نیاز به پروژههای مشترک با وزارت راه و شهرسازی دارد.
وی گفت: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامهای باید میزان رشد حوزههای صنعت، معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود، افزود: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جادهای و شخصی بار نسبت به ریلی گرانتر باشد.