/assets/media/image/news/f4fcd7f4a4ea4de09d811a222a3f0a51.jpg

1397/08/15

آنچه در نشست روانسازی در نقشه راه معادن مطرح شد

🔻آنچه در نشست روانسازی در نقشه راه معادن مطرح شد


نشست تخصصی روز سوم نمایشگاه ایران کانمین 2018 با موضوع لزوم بازنگری در نقشه راه و قانون معادن
📌حاضرین در پنل نشست:
آقای مهندس بهرآمن رییس خانه معدن ایران،آقای مهندس متوکل،آقای مهندس دهقانی،آقای مهندس اکبریان،آقای دکتر اسماعیلی،آقای دکتر جمیلی
🔻در ابتدای نشست آقای مهندس بهرآمن ضمن خوشامد گویی به حضار،مقدمه ای در ارتباط با چگونگی شکل گیری نقشه راه معدن عنوان نمودند. و تاکید کردند که همین نوشتار لازم است مورد توجه قرار گیرد و بدون نقشه راه امکان ادامه مسیر وجود ندارد.ایشان افزودند که در این نقشه راه موضوعات توسعه در هر بخش مانند مس،سنگ آهن،سرب و روی و ... جداگانه دیده شده است.همچنین اضافه کردند که جمع بندی و خروجی این جلسات حتما در اختیار مسوولین مربوطه در بخش های مرتبط قرار خواهد گرفت.
📌در ادامه جلسه آقای مهندس متوکل ضمن تشکر از آقای مهندس بهرآمن به دلیل برگزاری نمایشگاه،به موضوع روانسازی قوانین بخش معدن اشاره نمودند و به بخشی از محدودیتهای قانونی به ویژه در زمینه اکتشاف پرداختند. ایشان افزودند که وجود سقف امتیاز برای دریافت پروانه اکتشاف باعث ایجاد برخی محدودیتها برای شرکتهای بزرگ و توانمند خواهد شد و بهتر است این محدودیت سقف امتیاز برداشته شود تا بتوان از ظرفیتهای بیشتری در این بخش بهره برد.
📌سخنران بعدی نشست آقای مهندس دهقانی بودند. ایشان در ابتدا عنوان کردند که توسعه هر بخش مستلزم وجود سیاست های کلی توسط حاکمیت است و در ذیل این سیاستها لازم است سیاستهای دیگری تدوین شود و به دنبال آنها قوانین و استراتژی ها مشخص شود که در انتها به یک نقشه راه ختم خواهد شد.نقشه راه فعلی با همکاری وزارت صمت،ایمیدرو،مجلس و سایر ارگانهای مرتبط تدوین و ابلاغ شده است.به گفته ایشان از مهمترین مواردی که می تواند باعث موفقیت این نقشه راه شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: وجود ثبات در قوانین و مقررات،تعیین سطح مداخلات سازمانها و نهادهای مرتبط با بخش معدن مانند سازمان زمین شناسی،ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت
📌در ادامه آقای مهندس اکبریان در سخنانی به برخی از ایرادهای موجود در نقشه راه فعلی بخش معدن اشاره کردند و مواردی را مانند عدم توجه به SME ها و بخش های کوچک و کم رنگ بودن نقش جوانان و شرکت های دانش بنیان در نقشه راه را به عنوان ضعف های این موضوع عنوان کردند.به گفته ایشان قوانین می توانند در عین محدود کننده بودن حمایتی نیز باشند و چنانچه بتوانیم بعد از اجرای قوانین تاثیر آنها را بررسی کنیم می توانیم میزان اثربخشی آنها را بیازماییم.ایشان افزودند به نظر می رسد نقشه راه فعلی برای شرایط عادی تدوین شده و می بایست برای شرایط تحریم تغییراتی را در این نقشه ایجاد کنیم.

📌وی در ادامه افزود: "معدن اقتضای خود را دارد و با کارخانه متفاوت است. مشکلات زیادی در بخش سرمایه گذاری داخلی داریم، و در بخش سرمایه گذاری خارجی هم که مشکلات عمده ای پیش روی تمامی صنایع است. وقتی صحبت از فولاد بزرگ دولتی با ظرفیت 55 میلیون تن می کنیم قطعاً معدن داری بزرگ دولتی را نیز در پیش خواهد داشت. قانون باید از بخش خصوصی نیز در کنار بخش های دولتی حمایت کند. حقوق دولت، بهره بردار، ذی نفعان و خود معادن باید توسط قانون حمایت شود. اما متاسفانه مشاوره با بخش خصوصی معمولاً پس از قانون گذاری اتفاق می افتد، که این امر منجر به ناامنی بیشتر سرمایه گذاری برای بخش معدن شده است."
📌در ادامه پنل تخصصی آقای دکتر اسماعیلی ریاست محترم نظام مهندسی معدن با اشاره به 1000 نفر-ساعت کار تخصصی صرف شده برای تدوین این نقشه راه تصریح کردند: "مجلس شورای اسلامی، 15 تشکل بخش خصوصی، 20 نفر از صاحب نظران بخش معدن در کنار 5 معاونت وزارت صمت در تدوین این نقشه راه نقش موثر داشته اند. بنا براین نقشه راه جامع و کامل است و بایست تمرکز اصلی بر اجرای این نقشه راه باشد و نبایست خدای ناکرده با آن مقابله شود. در چارچوب نقشه راه، حتی استثنائاتی برای مقابله با تحریم ها نیز پیش بینی شده است و اساس آن بر حمایت از بخش خصوصی است." وی همچنین افزود: "اطلاعات و نقشه ها بایست بدون محدودیت در اختیار فعالان قرار گیرد، چه برسد که پولی برای این اطلاعات طلب شود. افزایش نیروی انسانی و سایر امکانات صندوق بیمه سرمایه گذاری در بخش معدن از دیگر اقدامات متناسب با نقشه راه می باشد. کل در آمد بخش معدن 1000 میلیارد تومان بوده که با هماهنگی انجام شده دولت 800 میلیارد تومان را در قالب بودجه حمایتی و توسعه ای از همین بخش سرمایه گذاری کرده اند. نظام مهندسی معدن نقش حاکمیت خود بر اصول فنی و کارشناسی در معادن را حفظ می کند."
🔴در بخش پایانی مهندس جمیلی تصریح نمودند که کمیته ای باید پیشنهادات موثر در این بخش را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. ارتباط بهتر قانون گذار با تشکل هایی مانند خانه معدن به نفع همه خواهد بود، چرا که خصوصی سازی هم از چنین کانال هایی بهتر انجام خواهد شد. مجموعه ما آمادگی ارائه آموزش های تخصصی را داشته باشد.اما چرا از این ظرفیت ها استفاده موثر نشده است. نقشه راه بسیار ارزشمند است اما اجرا شدن کامل آن بیشتر از متن آن اهمیت دارد. این اجرای موثر قطعاً بر روی ارتباط بهتر صنعت و معدن با دانشگاه ها تاثیر خواهد داشت. مهم ترین ریشه این عدم ارتباط نیز در دولتی ماندن بخش هایی از معدن است. حتی می توان گفت که ایمیدرو نتوانسته مسئولیت ها و ماموریت های خود را به خوبی انجام دهد."