

, چالش اتصال خط راه آهن ایران به چین از طریق افغانستان
ایران و چین خط استاندارد با عرض ۱۴۳۵ سانتیمتری دارند و اگر پازل افغانستان از طریق دره واخان به چین تکمیل شود معادلات ترانزیتی منطقه و دنیا تغییر می کند.
در اینصورت کریدور ترکیبی و چندوجهی ترکیه و اروپا در آن روز دیگر مزیت رقابت با کشورمان را نخواهد داشت و به ناچار این کشور باید از کریدور ما استفاده کند.
ایران راه آهن تا هرات را تکمیل کرده است (از محل ۲۰۰ میلیون دلار کمک های بلاعوض در دوران حامد کرزای). هرات تا مزار شریف نیز در دست اجرا است.
جهت استحضار خطوط ریلی ازبکستان و کشورهای آسیا ميانه عرض ۱۵۲۰ سانتیمتر دارند. ایران می تواند موقتاً از طریق اتصال هرات و مزار شریف به ازبکستان و کریدور ریلی چین متصل شود.
برای تسهیل و تداوم ارتباط در شبکه های ریلی دنیا میان کشورهایی که گیج (عرض خطوط) ناهمسان دارند، از تعویض بوژی استفاده می شود، بوژی محور یا شاسی قطار است که واگن بر آن سوار می شود.
تعویض بوژی نیاز به سرمایه گذاری و احداث ایستگاه دارد.چین برای اتصال به اروپا از مسیر لهستان از همین سیستم استفاده می کند و پس از عبور از بلاروس دوباره خطوط استاندارد و نرمال می شوند.
مشکل بزرگ در سرخس و اینچه برون عرض خطوط و ایستگاه تعویض بوژی و کانتینر است.