دراولین جلسه این کارگاه که با حضور نمایندگان برخی تشکل ها و کسب و کارها در روز دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ توسط مرکز آموزش اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید، اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب و کار ها، چرایی و چگونگی و روش های بازاریابی دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
۱- بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
۲- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
۳- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
۴- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
۵- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
۶- استراتژی محتوا (Content Strategy)
۷- تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
۸- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
۹- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
۱۰- ایمیل مارکتینگ
۱۱- بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
۱۲- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
۱۳- تولید محتوا
۱۴- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)
چرا کسب وکارها از روش های بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند:؟
دنیای امروز بهره مندی از بازاریابی دیجیتال یک نیاز و ضرورت اساسی برای هر کسب و کاری محسوب می شود و می توان آن را سنگ بنای هر تجارتی دانست. این ادعا زمانی ثابت می شود که مدیر یک کسب و کار آشنایی کامل با مزایا و منافع بازاریابی دیجیتال داشته باشد.
مزایای دیجیتالی شدن برای کسب و کارها:
دسترسی به تعداد بیشماری از کاربران اینترنت
دسترسی همیشگی مشتریان به تبلیغات
اشتراک گذاری آسان و ساده اطلاعات
افزایش نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
ایجاد و ارسال پیام های شخصی سازی شده به افراد
افزایش تعامل با مشتریان
کاهش چشم گیر هزینه های بازاریابی نسبت به روش های سنتی
قابلیت اندازه گیری عملکرد کمپین های بازاریابی و تبلیغات
قابلیت تجزیه و تحلیل بهتر نیازهای مشتریان
برقراری ارتباط آسان با مشتریان
امکان اجرای برنامه های بازاریابی برنامه ریزی شده
کنترل و نظارت دقیق بر کمپین های تبلیغاتی
ایجاد آگاهی از برند و شهرت نام تجاری
هم چنین بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها کمک می کند تا POD و POP( نقطه تمایز و نقطه مشترک با دیگر کسب و کارها) را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنند.
مزیت رقابتی چیست و چرا اهمیت دارد؟
مزیت رقابتی به عنوان توانایی در رویارویی و غلبه بر رقابت تعریف میشود. معمولاً با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکافهای موجود میتوان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد. شرکتها هنگامیکه ویژگیهای بهتری نسبت به رقبا کسب میکنند، در واقع مرزی برای رقابتشان ایجاد میکنند.